Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Krönikor
  • Ämnen
Meny

Digital marknadsföring

En del brukar prata om att man inte har ett jobb, utan en livsstil. Lite så är det nog för mig då jag i mitt jobb på en digitalbyrå i Västerås jobbar med några av mina största intressen. Vilket för mig innebär bland annat webbutveckling och digital marknadsföring med fokus på att hjälpa företag i Västerås med deras närvaro, lönsamhet och synlighet på webb, sökmotorer och sociala medier.

Guider som en del av marknadsföringen

Publicerad den 10 augusti, 202511 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Jag har alltid gillat att använda guider som en del av marknadsföringen. Att skapa en välgenomtänkt guide och publicera den på företagets hemsida är enligt mig ett av de mest kostnadseffektiva sätten att få in människor i den övre delen av säljtratten – den del som kallas Medvetenhet / Upptäckt. En bra guide fungerar som…

Läs mer

Öka försäljningen online med digital marknadsföring

Publicerad den 10 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Som digital marknadsförare på en byrå här i Västerås arbetar jag varje dag med att hjälpa företag att öka sin omsättning online. Ofta handlar det om att sälja mer via e-handel, men lika ofta är målet att generera leads eller skapa fler affärsmöjligheter längre upp i säljtratten. Vi hjälper både företag som säljer direkt till slutkund och B2B-företag där säljcykeln är längre. Oavsett bransch är vår målsättning densamma: rätt budskap, till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt – med mätbara resultat som visar affärsnyttan.

Läs mer
Online marketing

Yrkesroller inom digital marknadsföring

Publicerad den 10 augusti, 202510 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Jag har alltid fascinerats av hur många olika titlar det finns inom digital marknadsföring. När jag pratar med kollegor på större byråer och konsultbolag märker jag hur specifika roller kan vara, medan de på mindre företag ofta är bredare och mer flexibla. För att skapa lite ordning i denna titel-djungel har jag sammanställt en lista med 50 vanliga roller inom digital marknadsföring, där jag kort förklarar vad de innebär och ger exempel på arbetsuppgifter.

Läs mer

Poddar om e-handel

Publicerad den 7 augusti, 20258 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Jag har arbetat med e-handel i över 20 år och håller mig ständigt uppdaterad genom att lyssna på svenska poddar om e-handel. Favoriter som Ehandelstrender, Framtidens e‑handel och Ehandelsnack ger mig både inspiration och insikter kring allt från konverteringsoptimering till marknadsföring och teknik. Poddarna hjälper mig att följa utvecklingen, upptäcka nya verktyg och förstå hur andra e-handlare tänker. För mig är det ett enkelt och värdefullt sätt att hålla örat mot rälsen i en ständigt föränderlig bransch.

Läs mer

Vanliga byråtyper inom marknadsföring

Publicerad den 4 augusti, 20254 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Sedan år 2000 har jag arbetat på det vi kallar en webbyrå i Västerås. Men sanningen är att vårt arbete sträcker sig långt utanför webbutveckling. Vi hjälper företag med allt från SEO och SEM till Paid Social, content marketing och varumärkesstrategier. Därför skulle vi lika gärna kunna kallas digital byrå, reklambyrå eller till och med en performancebyrå. Begreppen är många och ofta överlappar de varandra. I den här texten berättar jag om de vanligaste typerna av byråer inom marknadsföring och vad som skiljer dem åt – och varför vi ofta rör oss i gränslandet mellan flera kategorier.

Läs mer

Nyckeltal inom digital marknadsföring

Publicerad den 3 augusti, 20253 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

I mitt arbete med digital marknadsföring i Västerås har jag lärt mig att framgång aldrig är en slump. Det handlar om att mäta, förstå och förbättra. Nyckeltal – KPI:er – är verktygen som gör det möjligt. De hjälper mig och mina kunder att se exakt vilka satsningar som ger bäst resultat, var vi behöver justera och hur vi kan få mer avkastning på varje satsad krona.

Läs mer

Social selling i Västerås

Publicerad den 30 juli, 20252 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Jag arbetar aktivt med social selling, och för mig har det blivit ett av de mest effektiva och givande sätten att både bygga relationer och skapa affärer. Genom mina sociala kanaler på LinkedIn, Twitter, Instagram och Facebook arbetar jag dagligen med att utveckla mitt personliga varumärke här i Västerås. Det är ett långsiktigt arbete som handlar om att vara närvarande, dela med mig av kunskap och insikter, och samtidigt visa upp både mig själv och det bolag jag representerar på ett trovärdigt sätt.

Läs mer

Aura, ny AI-webbläsare från OpenAI?

Publicerad den 25 juli, 202525 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Jag har följt utvecklingen inom AI och digitala verktyg med stort intresse de senaste åren, och nu verkar något riktigt spännande vara på gång från OpenAI. Rykten och signaler tyder på att de håller på att utveckla en helt ny webbläsare – med arbetsnamnet Aura. För mig som både arbetar med digital marknadsföring och är allmänt teknikintresserad känns det här som en av de mest intressanta lanseringarna på länge.

Läs mer

E-postmarknadsföring från A till Ö

Publicerad den 22 juli, 202522 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Under mina år inom digital marknadsföring har jag skickat och analyserat hundratals nyhetsbrev – både för mina egna projekt och för våra kunder. E-postmarknadsföring är en kanal jag verkligen brinner för, just för att den är så mätbar, personlig och effektiv. Men jag märker ofta att nybörjare stöter på många facktermer som kan kännas förvirrande i början. Därför har jag satt ihop den här listan med begrepp från A till Ö, för dig som vill lära dig mer och bli bättre på att jobba med nyhetsbrev och e-postkampanjer.

Läs mer

Marknadsförare i Västerås

Publicerad den 21 juli, 202531 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Sedan år 2000 har jag arbetat som marknadsförare i Västerås, med fokus på att hjälpa företag att växa genom digital marknadsföring. Under alla dessa år har jag sett både trender och teknik komma och gå, men det som alltid varit centralt för mig är att skapa resultat – konkret försäljning och kvalitativa leads – genom att driva relevant trafik till företagens hemsidor. Mitt arbete har handlat om att förstå kundernas affärsmål och omvandla dem till digitala strategier som faktiskt fungerar. Det har inneburit att jag ofta varit både rådgivare och den som ser till att jobbet blir gjort. Jag har arbetat praktiskt med att sökmotoroptimera webbplatser, skriva och skicka nyhetsbrev, sätta upp kampanjer i Google Ads och annonsera i sociala medier – allt med syftet att attrahera rätt målgrupp och omvandla dem till kunder.

Läs mer

Google Ads från A till Ö

Publicerad den 21 juli, 20256 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Att jobba med Google Ads är både roligt och utmanande, men för den som är ny inom området kan det ibland kännas som att kliva in i en djungel av facktermer, förkortningar och tekniska begrepp. Jag har själv jobbat med Google Ads i många år och vet hur viktigt det är att förstå terminologin – inte bara för att kunna arbeta effektivt i verktyget, utan också för att kunna kommunicera tydligt med kunder och kollegor. Här har jag samlat en A–Ö-lista med begrepp som ofta används inom Google Ads och SEM (Search Engine Marketing) i Sverige. Målet är att ge dig en tydlig överblick, oavsett om du är nybörjare eller bara vill fräscha upp dina kunskaper.

Läs mer

25 år med SEO – en resa från Altavista till AI

Publicerad den 21 juli, 202525 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Jag började arbeta med SEO redan runt millennieskiftet, på en tid då sökmotorer som Altavista, Yahoo och Lycos fortfarande dominerade. Det var en annan värld då – enkel, rörig och på många sätt ganska oprecis. Sedan dess har jag följt utvecklingen på nära håll genom mitt arbete på en SEO-byrå i Västerås, och det har varit en fascinerande resa. Att följa hur Google tagit över, hur tekniken utvecklats och hur användarbeteendet förändrats, har gett mig ett unikt perspektiv på hur långt sökmotoroptimering faktiskt har kommit.

Läs mer

SaaS-bolag i Västerås

Publicerad den 7 juli, 202531 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Jag började arbeta på ett SaaS-bolag i Västerås redan år 2000 – långt innan molnet blev ett buzzword och innan någon ens kallade det vi gjorde för SaaS. På den tiden var det få som förstod vad vi byggde, men vi såg potentialen: mjukvara som en tjänst, levererad via internet, med skalbarhet och enkelhet som ledstjärnor. Att jobba med SaaS har varit en spännande resa. Vi har fått följa hur tekniken, marknaden och affärsmodellerna har utvecklats. Men kanske mest inspirerande är att vi inte varit ensamma. Västerås har visat sig vara en riktig hemvist för SaaS-bolag – innovativa, fokuserade och ofta med en tydlig koppling till verkliga behov hos företag och organisationer.

Läs mer

Webbutveckling från A till Ö

Publicerad den 6 juli, 202531 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Med bakgrund som webbutvecklare har jag sett hur snabbt allt utvecklas inom programmeringen. Verktyg, ramverk, arbetssätt – det händer något nytt hela tiden. Även om jag idag mer leder utvecklare än kodar själv försöker jag hålla mig uppdaterad om det som händer inom webbutvecklingen. För att få överblick, och som en kul övning för mig själv (och kanske dig), har jag satt ihop en A–Ö-lista med begrepp inom webbutveckling.

Läs mer

Webb och domäner från A-Ö

Publicerad den 6 juli, 202531 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Att jobba med webbplatser, oavsett om det handlar om drift, utveckling eller teknisk support, innebär att man ständigt stöter på mängder av facktermer och förkortningar. För den som vill fördjupa sig i området, eller kanske börja arbeta med saker som domäner, DNS, webbhotell eller webbservrar, är det bra att känna till de vanligaste begreppen. Jag…

Läs mer

Paid Social från A–Ö

Publicerad den 4 juli, 202525 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Att jobba med annonsering i sociala medier, även kallat Paid Social, innebär att man hela tiden rör sig i ett landskap fyllt av facktermer, förkortningar och begrepp. Oavsett om man jobbar med kampanjer på Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Pinterest eller YouTube, så är det en klar fördel att förstå språket som används. Det gör det både lättare att kommunicera med kunder och kollegor – men framför allt att analysera och optimera annonseringen på ett professionellt sätt. Här har jag sammanställt en A–Ö-lista med vanliga termer inom Paid Social som jag själv ofta stöter på i mitt arbete på en digitalbyrå.

Läs mer

SEM från A till Ö

Publicerad den 4 juli, 20254 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Att arbeta med SEM kräver både analys, strategi och förståelse för hur de olika delarna hänger ihop. Genom att lära sig begreppen får man en tryggare start – och bättre förutsättningar att lyckas. Hoppas min A–Ö-lista kan vara till hjälp!

Läs mer

Specialist på SEM, SEO och Paid Social

Publicerad den 19 juni, 20253 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Vi söker en vass specialist på SEM, SEO och Paid Social till vår digitala byrå i Västerås. Är du expert på att få rätt budskap att nå rätt målgrupp – vid rätt tidpunkt? Har du stenkoll på Google Ads, SEO, Paid Social och hur man bäst kombinerar datadrivna insikter med kreativt tänk?

Läs mer

Tillgänglighet som konkurrensfördel

Publicerad den 16 maj, 202527 maj, 2025 av Tobias Barkskog

I min senaste krönika i Västerås Tidning reflekterar jag över hur tillgänglighet inte bara är en fråga om inkludering, utan också en strategisk konkurrensfördel. Med EU:s Tillgänglighetsdirektiv som träder i kraft den 28 juni 2025, blir det tydligt att företag som prioriterar tillgänglighet inte bara följer lagkrav, utan också stärker sin position på marknaden.

Läs mer
Online marketing

Använd Google Search Console

Publicerad den 17 mars, 20254 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

I min krönika i Västerås Tidning Business den 17 mars 2025 lyfter jag fram vikten av att använda Google Search Console som ett kraftfullt verktyg för att övervaka och förbättra sin webbplats prestanda i sökmotorer.

Läs mer
Frilansare inom marknadsföring

Konsult vs frilansare inom digital marknadsföring

Publicerad den 12 mars, 20244 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Några gånger har jag själv funderat på att bli frilansare inom digital marknadsföring. Tanken på frihet och flexibilitet är förstås lockande. Men varje gång har jag kommit fram till samma sak: jag trivs bäst som konsult på en lokal byrå i Västerås. Här får jag arbeta nära företag i regionen, bygga långsiktiga relationer och samarbeta med kollegor som brinner för samma sak som jag. Kombinationen av erfarenhet, teamarbete och stabila kundrelationer gör att jag kan skapa störst värde för de företag jag hjälper.

Läs mer
SGE med SEO

Kommer SGE att skapa ett nytt beteende och arbetssätt

Publicerad den 29 september, 202327 maj, 2025 av Tobias Barkskog

I min krönika i Västerås Tidning reflekterar jag över hur Googles nya funktion, Search Generative Experience (SGE), kan påverka vårt sätt att söka information och arbeta med SEO. SGE innebär att sökmotorn, med hjälp av generativ AI, berikar sökresultaten med ytterligare information för att ge användaren ett mer komplett svar direkt i sökningen.

Läs mer

Google Analytics 4

Publicerad den 11 maj, 2023 av Tobias Barkskog

Google Analytics 4 är den senaste versionen av Google Analytics, som är ett av de mest använda verktygen för webbanalys. Det är ett kraftfullt verktyg som ger webbplatsägare möjlighet att få insikt i besökarnas beteenden och interaktioner på deras webbplats. Genom att använda Google Analytics 4 kan man ta bättre beslut om hur man ska…

Läs mer

Google Tag Manager

Publicerad den 9 maj, 20231 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Google Tag Manager är ett kraftfullt verktyg som används för att hantera och spåra webbanalys och marknadsföringskoder på en webbplats. Istället för att behöva ändra koden på webbplatsen varje gång en ny kod ska läggas till eller ändras, kan allt hanteras centralt i Google Tag Manager. Detta gör processen enklare, mer effektiv och mindre riskfylld.

Läs mer

Starta Fiverr-konto och få upp till USD100 i kredit

Publicerad den 28 augusti, 202228 september, 2022 av Tobias Barkskog

Fiverr är en global marknadsplats som kopplar ihop frilansare med varandra och med företag. Via Fiverr kan man enkelt nå hundratusentals frilansare inom de flesta områden som rör webb, teknik och marknadsföring. Tack vare att du når personer över hela världen så hittar man erbjudanden och tjänster till en helt annan prisnivån än vad som motsvarande tjänst kostar i Sverige.

Läs mer

Länkars betydelse för SEO

Publicerad den 28 augusti, 20224 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

Ingen del av SEO är så omdiskuterat som länkar in till den webbplats man arbetar med att få upp högre i sökresultatet. En stor anledning till detta är kombinationen av hur stor nytta relevanta inlänkningar gör ihop med sökmotorernas tydliga regelverk som avråder från länkbyggen.

Läs mer

Stänga av Twitter live spaces

Publicerad den 25 augusti, 202225 augusti, 2022 av Tobias Barkskog

Livefunktionen Twitter Spaces marknadsförs och visas tydlig längst upp i flödet i twitterappen vilket många använder tycker är extremt störande. Om du är en av dessa användare så finns det en enkel lösning för att helt dölja live-aviseringarna.

Läs mer

Jasper.ai

Publicerad den 25 april, 202225 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Jasper, som tidigare hette Jarvis, är webbaserat AI-verktyg som snabbt och smidigt hjälper dig skapa texter till blogginlägg och sociala medier.

Läs mer

SEO-poddar

Publicerad den 8 juli, 20208 juli, 2020 av Tobias Barkskog

Jag lyssnar på SEO-poddar som en del i arbetet med att hålla mig uppdaterad om nyheter, förbättringar, idéer och förändringar inom SEO-världen. För att dela med mig av tipsen har jag sammanställning ett antal svenska och engelska poddar om SEO. Poddarna har lite olika svårighetsnivåer så det finns bra poddar både för nybörjare och erfarna sökmotoroptimerare.

Läs mer

Annonsera gratis på Google Shopping

Publicerad den 14 maj, 20207 juli, 2020 av Tobias Barkskog

Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet. Google Shopping lanserades i Sverige 2013 och det enda sättet att synas där har fram till nu varit att betala för annonsutrymmet. Det som nu tillkommer är att de betalda annonsytorna kompletteras med ytor där det kommer att vara gratis att synas.

Läs mer

Krönika: Förbättra kundtjänsten med en chatt

Publicerad den 9 oktober, 201713 april, 2022 av Tobias Barkskog

Att ha en livechatt för besökarna på webbplatsen eller e-butiken har blivit en allt populärare kommunikationskanal och är en service som jag tycker är värd att fundera på. Om det har jag skrivit en artikel som publicerades i det senaste numret av Västerås Tidning Business.

Läs mer

Digitalbyrå i Västerås

Publicerad den 19 juni, 201731 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Tänkte skriva lite om mitt jobb på på QuickNet webbyrå där jag får jobba med en del av mina intresse, bland annat sökmotoroptimering, googleannonsering och digital annan marknadsföring. Förutom att ha en webbyrå så är QuickNet en telefoni- och bredbandsoperatör både för företag och privatpersoner.

Läs mer

Svenska poddar om webb och digital marknadsföring

Publicerad den 25 maj, 20173 augusti, 2025 av Tobias Barkskog

En sammanställning av de poddar om webb och digital marknadsföring som jag regelbundet lyssnar på.

Läs mer

Testar Adtractions affiliatenätverk

Publicerad den 20 april, 2017 av Tobias Barkskog

Har sedan tidigare konton hos Adrecord och Tradedoubler för sköta affiliate-annonser på mina egna webbplats. Har nu kompletterat med Adtraction eftersom de hade ett gäng annonsörer som passar bra på några av webbplatserna.

Läs mer

Tubecon i Västerås

Publicerad den 6 september, 20166 september, 2016 av Tobias Barkskog

Tubecon är ett event skapat av Youtubers, för sina fans. 42 Youtubers kom till Västerås under Tubecon Tour 16 .

Läs mer

Höstens schema hos marknadsföreningen

Publicerad den 5 augusti, 2016 av Tobias Barkskog

Jag sitter med i styrelsen för Marknadsföreningen i Västerås och vi har nu presenterat vårt schema för hösten 2016. Vi tycker att det är ett bra 2016 med ett program utöver det vanliga – samtliga föreläsare kvalar in på vår topplista. Bara att boka in i kalendern genast.

Läs mer

Kupongkod, kampanjkod, värdekod, bonuskod

Publicerad den 5 augusti, 20165 augusti, 2016 av Tobias Barkskog

Kupongkod, kampanjkod, värdekod, bonuskod och liknade är begrepp som används flitigt i samband med e-handel då det i de flesta e-handelssystem finns stöd för detta. Kampanjkoden ger kunderna tillgång till rabatterade erbjudanden i den aktuella nätbutiker. Många söker även efter kampanjkoder i samband med att de ska köpa på nätet och som ett led i detta har det skapats ett stort antal webbplatser som enbart presenterar aktuella kampanjkoder. Eller mer korrekt så ger webbplatserna en bild av att presentera aktuella kampanjkoder men i många fall är det enbart ett sätt att locka in trafik på webbplatsen.

Läs mer

Krönika: Skapa en levande sida på Facebook

Publicerad den 13 april, 201624 maj, 2016 av Tobias Barkskog

I min förra krönika skrev jag om företagens brister i dialogen på sociala medier. Efter att ha läst responsen från läsarna kommer jag den här gången fokusera på att ge mer konkreta tips. Grunden för att få en levande sida är att skapa engagemang hos dina följare. Olika målgrupper kräver olika budskap men tänk på att så ofta som möjligt skapa inlägg som uppmuntrar till dialog och delning, till exempel genom att ställa frågor eller dela med dig av din kunskap.

Läs mer

Vill du jobba som PHP-Utvecklare?

Publicerad den 7 april, 201626 april, 2022 av Tobias Barkskog

Vi på QuickNet där jag jobbar söker nu en PHP-utvecklare till vår webbyrå som levererar tjänster inom bland annat internetmarknadsföring och e-handel. Arbetsuppgifterna består till huvudsak av programmering inom vår e-handelsplattform SellBase samt funktioner till WordPress.

Läs mer

Krönika: Företagen brister i den sociala dialogen

Publicerad den 26 februari, 201624 maj, 2016 av Tobias Barkskog

I det aktuella numret av Västerås Tidning Business har jag skrivit en krönika med rubriken företagen brister i den sociala dialogen. Västerås Tidning Business lanserades hösten 2015 och är ett fristående magasin för företag och beslutsfattare i Västmanland. Tidningen utkommer i runt 22 000 exemplar fyra gånger per år.

Läs mer

Konvertera från youtube till gif

Publicerad den 14 februari, 2015 av Tobias Barkskog

Eftersom det nu går att visa gif-animationer direkt i flödet på twitter kan det uppstå situationer då man vill konvertera ett klipp på youtube till en gif att ladda upp på Twitter. Det finns mängder av verktyg och webbplatser som kan hjälpa dig med detta men här kommer ett förslag på lösning.

Läs mer

Styrelseledamot i Marknadsföreningen

Publicerad den 10 februari, 2015 av Tobias Barkskog

På årsmötet i januari röstades jag in som ledamot i Marknadsföreningen i Västerås. Det är mitt första styrelseuppdrag så det ska bli riktigt intressant att dels få lära sig hur styrelsearbete fungerar samt även att få användningen av mina kunskaper för att göra föreningen bättre.

Läs mer

Från dansband till bilar

Publicerad den 2 juli, 201429 maj, 2016 av Tobias Barkskog

Något av det bästa med det här jobbet är bredden och skillnaden mellan alla olika projekt vi blir inblandade i. Här är ett urval av våra aktuella projekt.

Läs mer

QuickNet förvärvar e-handelsplattformen Sellbase

Publicerad den 12 maj, 20149 april, 2022 av Tobias Barkskog

QuickNet AB där jag jobbar har förvärvat e-handelsplattformen Sellbase med 2 anställda från Workbox Communication AB.

Läs mer

Lista med svenska F1-twittrare

Publicerad den 15 mars, 2014 av Tobias Barkskog

Nu i helgen är det premiär för Formel 1 och jg passade då på att skapa en lista på Twitter med folk som är intresserade av Formel 1. Tror nog att intresset kommer åka år då det för första gången på väldigt många år finns en svensk på startlinjen.

Läs mer

Vad är ett affiliatenätverk?

Publicerad den 8 december, 20129 april, 2022 av Tobias Barkskog

Det finns idag ett relativt stort antal svenska affiliatenätverk. Ett affiliatenätverk är ett system där annonsörer, oftast e-butiker, som vill öka sin försäljning paras ihop med webbplatsägare som vill öka sina annonsintäkter.

Läs mer

Konvertera .Numbers till Excel

Publicerad den 7 februari, 2012 av Tobias Barkskog

Har du fått en fil med ändelsen .numbers som du inte kan öppna på din PC så finns det lite olika vägar att gå. Antingen så ber du den du fick filen att i iWork spara filen som en excel-fil eller så använder du någon webbtjänst för att konvertera den till excel.

Läs mer

Ändra bildadressen i WordPress

Publicerad den 3 januari, 2012 av Tobias Barkskog

Om du av någon anledning byter adress till en hemsida byggd i wordpress finns risken att inte sökvägarna till bilderna ändras. och därmed slutar fungera. Du kan ordna detta genom att uppdatera bildadressen i wordpress via phpMyAdmin.

Läs mer

Visa en film för endast facebookfans

Publicerad den 3 mars, 2011 av Tobias Barkskog

Fick frågan från en kund på hur de skulle göra för att endast visa en film för de som valt att gilla deras facebooksida. De vanliga filmerna som man kan ladda upp i loggen blir synliga för alla. Lösningen blev att skapa en undersida genom fbml-applikationen och sedan lägga in filmen som en flashfilm (swf)….

Läs mer

Öka säkerheten för ditt facebookkonto

Publicerad den 2 mars, 2011 av Tobias Barkskog

När du är inloggad på FB, titta på url-adressen (längst upp till vänster i adressfältet). Om du kan se http: istället för https: – då har du inte en säker inloggning – och kan bli hackad. Gå till Konto / kontoinställningar/ kontosäkerhet och klicka i ’säker anslutning https’.

Läs mer

Vi startar webbyrå i Västerås för sociala medier

Publicerad den 2 mars, 201128 september, 2022 av Tobias Barkskog

Visste du att det finns tusentals twittrare och runt 50 000 medlemmar på Facebook bara i Västerås? QuickNet vill informera om de nya kanalernas möjligheter och bidra till att skapa den nya marknadens vinnare bland företagen i Västerås. Facebook, twitter och andra kanaler är något varje företag – stort som litet – i dag behöver…

Läs mer

Sök

Om mig

Jobbat med webb, e-handel och marknadsföring sedan 2000 på en digitalbyrå i Västerås. Har alltid varit intresserad av att lära mig nya saker och har därför fått göra lite av varje genom åren. Allt från att hantera domäner och DNS till SEO, projektledning och paid social. Oavsett ämne är det alltid kul att utvecklas och få nytta av kunskaperna för att hjälpa kunderna att utveckla deras marknadsföring och digitala närvaro.

Läs mer om mitt jobb

Ämnen

Airbnb A–Ö Biking Gästrikland Cykelvasan ekonomi Facebook fotboll Fotbollsresa Google Google Ads hockey Instagram ishockey Leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring Mountainbike MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Nyhetsbrev Paid Social Podd Poddar Resa resor restaurang SEM SEM-Konsult SEO SEO-byrå SEO-konsult Svensk whisky Sökmotoroptimering twitter Västerås Webb Whisky Youtube

SEM/Sökmotormarknadsföring

SEM, eller sökmotormarknadsföring, handlar om att annonsera i sökmotorer för att synas högt upp i sökresultaten. Det används för att snabbt nå rätt målgrupp genom betalda annonser kopplade till relevanta sökord. SEM är ett effektivt sätt att driva trafik till en webbplats och mäta resultat i realtid.

Läs mer om SEM

SEO/sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering, är arbetet med att förbättra en webbplats synlighet i organiska (icke-betalda) sökresultat. Genom att optimera innehåll, teknik och länkar kan man öka chansen att synas högt upp i sökmotorer som Google. Målet är att driva relevant trafik till webbplatsen över tid utan att betala per klick.

Läs mer om SEO

Paid Social

Paid Social innebär att företag betalar för att visa annonser eller sponsrat innehåll på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Det används för att nå ut till specifika målgrupper baserat på intressen, beteenden och demografi. Paid Social är ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärke, driva trafik och skapa konverteringar.

Läs mer om Paid Social
©2025 Tobias Barkskog | Västerås