Förra veckan skrev Västerås kommunstyrelsen på en avsiktsförklaring om att en skidtunnel ska byggas på Rocklundaområdet i Västerås. Skidtunneln blir 1,5 kilometer lång och ska enligt tidsplanen invigas hösten 2013.

Anläggningen byggs och ägs av Rocklunda Fastigheter AB som hyr ut den till Västerås Stad som i sin tur hyr ut den till Västerås Ski-Tunnel AB. Rocklunda Fastigheter AB ägs av ArosMotet Fastigheter AB som i sin tur ägs av Aktiebolaget Arvid Svensson.

Västerås stad ska enligt uppgift teckna ett avtal om att betala 8 miljoner per år i 18 år vilket ger en utgift på 144 miljoner kronor. Om den budgeterade byggkostnaden på 85 miljoner håller ger det en avkastning på runt 3% år för Rocklunda Fastigheter AB. Ingen enorm avkastning men en väldig trygg investering då risken att Västerås Stad går i konkurs får ses som obefintlig.

Vad Västerås Ski-Tunnel AB får betala i hyra till Västerås Stad är inte känt men bör ligga på en bit över de 8 miljoner kommunen har i kostnad. Så länge tunnelbolaget går bra är det ju en okej affär men problem uppstår om bolaget går i konkurs.

– Om bolaget går i konkurs då står Västerås stad med hyresavtalet och får leta efter någon annan som kan driva anläggningen, säger Magnus Edström (MP) till VLT.

Förutom de 8 miljonerna till kommunen ska tunnelbolaget dra in nog med pengar för att ha råd med personal, marknadsföring och mycket annat vilket gör att det kommer krävas en massa skidåkare för att få det att gå ihop. Till att börja med så krävs det nog att de 1159 Västeråsare som i år deltar i någon distans i Vasaloppet förlägger en del av träningen till skidtunneln. För egen del så så tror jag nog att det inte är allt för många som är beredda att lägga nästan 4000 för ett årskort och för att jag ska lägga ut 200 kronor för ett träningspass ska det vara väldigt nära vasaloppet och helt snöfritt ute. Som min bror uttryckte det så är nog de flesta som deltar i Vasaloppet motionärer och inte skidåkare så är det snöfritt är det löpning som gäller. Och är det som de två föregående vintrarna med snö från november till april behövs ju inte tunneln alls.

Preliminära priser för åkning i Västerås Skidtunnel
Tre timmars åkning…..200 kr
Dagkort ………………..300 kr
Helgkort………………..570 kr
Årskort………………….3950 kr

Slutliga tankar

  • Gillar idén men tycker att riksfördelning är väldigt märklig, varför ska kommunen ta störst risk?
  • Vad händer med den snökanon som sponsras av kommunen och föredömligt bemannats av eldsjälar från de lokala skidklubbarna? Vill klubbarna och tillåts det att ett kommunsponsrat konstsnöspår med fri åkning konkurrerar med ett privatägt bolag vid en snöfattig vinter.
  • Då alla kalkyler verkar vara beroende av att Stockholms alla skidåkare kommer hit så är det ju steg i rätt riktning att skidtunnel i Bålsta med projektnamnet Skipark 360 verkar ha rätt rejäla problem.

Med tanke på hur uselt det bitvis fungerat och fortfarande fungerar i de andra rocklundaarenorna kan man ju slutligen hoppas att Västerås Stad lärt sig någon och gör en betydligt bättre specifikation på vilken nivå av funktioner och utrustningen som ska finnas på anläggningen för att hyresavtalet ska gälla.