Cykelvasan går på den klassiska sträckan mellan Sälen och Mora och är världens största motionslopp på MTB, Jag har cyklat varje cykelvasa sedan 2011, tyvärr blev det av kända orsaker inte tio raka år men är anmäld till 2021 så det blir i varje fall start i tio raka cykelvasor.
Min historik från cykelvasan
- Cykelvasan 2011 03:57:42
- Cykelvasan 2012 03:47:46
- Cykelvasan 2013 04:01:55
- Cykelvasan 2014 03:36:24
- Cykelvasan 2015 03:45:14
- Cykelvasan 2016 03:30:57
- Cykelvasan 2017 03:23:57
- Cykelvasan 2018 03:19:42
- Cykelvasan 2019 03:37:55
2017 – Första gången under 3:30
Efter att under flera år i rad ha misslyckats med mål att köra cykelvasan under 3.30 så lyckades jag i år trampa i mål på 3:23:57 vilket jag är grymt nöjd med. Det kändes bra i princip hela vägen och det är ju skönt att få ett kvitto på att träning ger resultat.
Kontroll | Tid | Sträcktid | min/ km | km/h | Plac. |
---|---|---|---|---|---|
Mångsbodarna | 00:50:34 | 50:34 | 02:07 | 28.36 | 1359 |
Risberg | 01:17:14 | 26:41 | 02:25 | 24.97 | 1289 |
Evertsberg | 01:52:44 | 35:30 | 02:18 | 26.20 | 958 |
Oxberg | 02:25:09 | 32:25 | 02:06 | 28.69 | 978 |
Hökberg | 02:46:09 | 21:01 | 02:24 | 25.13 | 950 |
Eldris | 03:07:09 | 21:00 | 02:04 | 29.15 | 900 |
Mål | 03:23:57 | 16:49 | 01:53 | 32.14 | 853 |
2015
I år blir femte gången jag rullar över startlinjen i Cykelvasan och målet är satt till att komma i mål på en tid under 3.30. Det känns just nu helt realistiskt efter en helt en vinterträning som förutom en svacka på grund av ryggproblem hållits gång helt okej. Har även hunnit med en hel del pass ute och håller jag bara upp träningen nu under våren så kommer det kännas bra när semestern kommer. Vissa semesterveckor kommer det bli sparsamt med mountainbike men med andra fysiska aktiviteter på schemat ska jag inte tappa allt för mycket. De sista veckorna blir det sedan fokus på att hitta känslan och formen igen.
En sak jag tänker på när jag tittar på mina tidigare tider är hur många fler det är som cyklar fort nu än tidigare. Tiden jag hade ifjol hade räckt till en placering på topp 100 mitt första år i cykelvasan. Detta trots att banan byggts om och asfaltsdelen är kortare nu än då.
2013 – Punktering och alldeles för lågt däckstryck
I helgen som cyklade jag för tredje gången cykelvasan mellan Sälen och Mora. I kompisgänget Team Freja skulle två stycken köra Cykelvasan 45 på fredagen och två stycken Cykelvasan 90 på lördagen. Varför det långa loppet heter Cykelvasan 90 när det egentligen är 95 kilometer är inte helt logiskt men syftar väl troligen på att originalet är just 90 kilometer, dvs Vasaloppet på skidor.
Torsdag – Bastu och slapp
Hur som helst åkte vi upp redan på torsdagen för att starta med en lugn dag med bland annat en sväng i bastuvärlden på Experium. Vägen upp till Lindvallen blev lite originell då vi hade gott om tid vilket fick oss att prova rutten Västerås >> Hedemora >> Borlänge >> Leksand >> Siljansnäs >> Gesunda >> Venjan >> Vasaloppsvägen >> Fiskarheden >> Sälen >> Lindvallen. Den var kortare än andra vägar från Västerås till Sälen och det gör mig alltid glad att se Leksand men det var stundtals krokiga vägar så det tog onödigt lång tid.
Fredag – Publik under Cykelvasan 45 km
Jonas och Kim skulle trampa den 45 kilometer långa varianten och hade pga ett tankefel på förhand plats i startled 1. Då grabbarna vid anmälningstillfället trodde att att loppet gick på den ordinarie sträckningen från Evertsberg till Mora och därmed skulle starta med backarna ner från Evertsberg. Men då starten i verkligheten går i Oxberg med start baklänges i vasaloppsspåret över ett långsammare parti tar det ju betydligt längre tid. I det långsammare partiet norr om oxbergssjön skulle jag följande dag få ta det ytterst lugnt pga lågt däcktryck, men mer om det nedan. Grabbarna var lite nervösa över att starta längs fram men dom skötte sig galant och med facit i hand hörde dom hemma i startled 1.
Lördagen – Cykelvasan 90 km med lågt däckstryck
Efter att 2012 hittat trampat rätt in i väggen en bit bortom Evertsberg öppnade jag i år medveten försiktigare och kände mig riktigt pigg när jag passerade Evertsberg efter 2:06:13 och fick en ny flaska sportdryck från serviceteamet. Eftersom jag kände mig pigg ökade jag farten men när jag efter ett tag kom upp på asfaltsvägen kände jag att det var något problem med bakdäcket. Stannade då till vid vägkanten och såg då att det i princip var tomt på luft i bakdäcket. Inte helt nöjd fick jag ta bort däcket och slita ur den befintliga slangen. Precis när jag skulle börja pumpa dök mina teamkamrater upp med en större pump, men vi han bara köra några snabba pumpningar innan slangen trängde ut genom kanten mellan fälg och däck i n rejäl bubbla. Innan vi han släppa ur luft för att sänka däckstrycket blev det en rejäl poff och jag trodde att slangen exploderade. Vi provade på nytt och tog det då väldigt försiktigt, när däckstrycket kom upp i runt 1,8 bar började däcket puta ut igen och vi vågade då inte pumpa i nå mer luft så det var bara att trampa iväg igen. Tyvärr gjorde detta att jag dels tappade tid vid själva slangbytet och dels tappade jag tis hela vägen in i mål då jag fick ta det väldigt försiktigt, speciellt i partier vid oxbergssjön där jag stod upp hela vägen för att minska belastningen på bakdäcket.
Årets lärdom är att inte starta cykelvasan med slitna däck för slangbyte, pumpning och dåligt däcktryck förstör alla former av tidsambitioner.