Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Skidor
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Ekonomi
Meny

Snapback av domäner

Publicerad den 15 augusti, 202115 augusti, 2021 av Tobias Barkskog

Snapback är en tjänst som erbjuds av ett fåtal domän-aktörer och innebär en automatisk hantering av att registrera en domän i samband med att den frisläpps. Anledningen till att den domän släpps fri kan bland annat vara att ett bolag gått i konkurs, ägarens har missat att förnya den eller helt enkelt att den tidigare ägare tappat intresset för domänen.

Kontroll av domänens SEO-värde

Om ditt syfte med att genomföra en snapback av en domän primärt är SEO-relaterat kan det vara bra att kontrollera domänens auktoritet och länkprofil innan du klickar på köpknappen. En del snapback-aktörer listar auktoritetsvärden i listorna med domäner men inte alla gör det så det är bra att göra detta på egen hand. Tre av de värden som kan vara bra att kontrollera är de tre nedan.

  • Domain Rating (DR) är Ahrefs beräknade värde för en en domäns auktoritet. Skalan är från noll till hundra och desto högre en webbplats Domain Rating (DR) är desto starkare och mer auktoritativ är den. Använd Ahrefs Website “Authority” Checker för att kontrollera domänens domain rating.
  • Trust flow (TF) från Majestic liknade Domain Rating och återspeglar kvaliteten på de webbplatser som länkar till domänen och därmed ger ett värde på domänens trovärdighet. Besök majestic.com för en kostnadsfri kontroll av domänens Trust flow.
  • Citation Flow (CF) från Majestic återspeglar ett värde för volymen av länkar in till en webbplats har och kan överföra till en annan webbplats genom länkar. Besök majestic.com för en kostnadsfri kontroll av domänens Citation Flow.

Svenska företag som erbjuder snapback

Det finns ett gäng svenska aktörer inom snapback av domäner. Gemensamt för alla är att de enbart tar betalt vid lyckad snapback vilket gör att du kan beställa via flera aktörer parallellt om det är en domän som du verkligen önskar få äga. De flesta aktörer använder holländsk auktion som prismodell vilket gör att priset blir billigare ju närmare frisläppningsdatumet man kommer. Eftersom varje aktör vid snapback enbart kan sälja en domän till en köpare är det den som först väljer att köpa som får domänen om just den aktuella aktörer hinner först när domänen blir tillgänglig för registrering. Några aktörer erbjuder även en billigare variant som kallas bulkregistrering där du inte utlovas ensamrätt på den domänen så eventuell snapbackregistrering går före i prioritet plus att domänen lottas ut bland de som ansökt om en domän via bulkregistrering.

  • Weblovers
  • Egensajt.se
  • Rymdweb
  • Domaininfo
  • Webb.se

Att tänka på är att samtliga aktörer kräver att du i förväg skapar ett konto som granskas manuellt så se till att registrera ett konto i god tid innan den domän du vill registrera förfaller.

Relaterade inlägg:

Trovärdighet på Google Nyhetsbrev om SEO SEO inför page experience update Länkars betydelse för SEO
Tags: AhrefsCitation flowDomain rankingDomänerMajesticsnapbackTrust flow

Om mig

Har arbetet med SEO sedan början av 2000-talet och tycker fortfarande att det är väldigt roligt då det krävs en blandning av tekniskt kunnande, kreativitet tänkande och nyfiket utforskande för att nå det resultat man önskar.

Ämnen

bar Biking Gästrikland Biking Västmanland dalarna ekonomi Facebook falun fotboll fotbollsresa foto Google hockey ishockey Konst leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring Mountainbike Mountainbike‎ MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Podcast podd poddar resa resor restaurang restauranger seo SEO-konsult SEO-verktyg sökmotoroptimering twitter vandringsresa Välgörenhet Västerås Västerås Tidning Business whisky

FAQ om SEO

Vad betyder SEO?
SEO en förkortning av Search Engine Optimization, dvs det som på svenska benämns som sökmotoroptimering.

Vad gör en SEO-konsult?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika SEO-byråer och då främst beroende på byråns storlek. På många små byråer gör en konsult alla moment medans det på de större SEO-byråerna finns specialister som jobbar med enskilda moment för till exempel  on-page, off-page och teknik.

Hur blir man bra på SEO?
Som det mesta gäller det att lägga ner tid och energi på det man vill bli bra på. För att komma igång är mina tips att starta några webbplatser för att ha något att testa nya lärdomar på. Enklast är att starta hemsidor inom ämnen du behärskar och har lätt att skriva om. Fakta och lärdomar om SEO får du genom att läsa SEO-bloggar och böcker, lyssna på SEO-poddar och hela tiden testa tekniker och följa upp resultatet via analysverktyg.

Är länkar fortfarande viktigt?
Ja, länkar in till webbplatsen är enormt viktigt för rankingen på Google och andra sökmotorer.  För att det ska ge bra effekt ska dock länkarna ha en naturlig variation, vara relevanta och ökas succesivt i antal.

Vad är lokal SEO?
Med lokal SEO menas att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i mitt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO ger stor effekt då många sökningar görs i kombinationen sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

 

 

On-page SEO

On-page SEO handlar om att optimera innehållet och strukturen på en webbsida för att förbättra dess synlighet i sökmotorernas resultat. Det innefattar bland annat att använda relevanta sökord i rubriker, texter och metabeskrivningar. Bra intern länkstruktur, snabb laddningstid och mobilanpassning är också viktiga delar. Att skapa kvalitativt och unikt innehåll som ger värde för besökaren är centralt. On-page SEO är grunden för att sökmotorer som Google ska förstå vad sidan handlar om och ranka den rätt.

Läs mer om On-page SEO

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om aktiviteter utanför den egna webbplatsen som syftar till att förbättra sidans auktoritet och synlighet i sökmotorerna. Den viktigaste delen är länkar från andra webbplatser, så kallade backlinks, som fungerar som rekommendationer. Ju fler relevanta och trovärdiga länkar en sida får, desto bättre kan den ranka i sökresultaten. Off-page SEO inkluderar också varumärkesomnämnanden, närvaro i sociala medier och lokal SEO genom till exempel Google Business-profiler. Ett starkt nätverk av externa signaler kan öka webbplatsens förtroende hos både sökmotorer och användare.

Läs mer om Off-page SEO

SEO-Konsult

Jag har arbetat med SEO i Västerås sedan runt år 2000 och har följt utvecklingen från enkla metataggar till dagens avancerade sökmotoralgoritmer. Under åren har jag hjälpt många lokala företag att förbättra sin synlighet på Google och öka sin digitala närvaro. Arbetet har omfattat både teknisk SEO, innehållsstrategier och länkbygge. Det har varit lärorikt att se hur branschen förändrats, särskilt med mobilanpassningens och användarupplevelsens ökade betydelse. Genom mitt arbete på en webbyrå i Västerås har jag fått lång erfarenhet av att anpassa SEO-insatser till både lokala och nationella målgrupper.

Läs mer om SEO-Konsult
©2025 Tobias Barkskog | Västerås