SHL – Sociala Hockey Ligan

Elitserien har bytt namn till SHL (Svenska Hockey Ligan) och det återstår några veckor till serien drar igång. Jag har kollat upp hur tabellen ser ut om man slår ihop klubbarnas följare på Facebook, Twitter och Instagram. Värt att notera är att svenska mästarna från Skellefteå är ett mittenlag på Facebook och jumbo på Twitter men är lika bra på instagram som på hockey.

Facebook Twitter Instagram Totalt
Frölunda HC 76090 5167 4074 85331
AIK * 57500 6333 2072 65905
Färjestads BK 48142 7796 4043 59981
Leksands IF 39429 4208 3746 47383
Brynäs IF 36937 6374 2368 45679
HV 71 32197 7717 3896 43810
Luleå HF 32822 4640 4306 41768
Skellefteå AIK 16988 565 4556 22109
Modo Hockey 10491 5041 2523 18055
Linköpings HC 10056 2635 2363 15054
Växjö Lakers 7303 3289 0 10592
Örebro HK 6389 1652 0 8041

 

 

* Eftersom AIK Hockey inte har någon egen Facebooksida har jag använt 50% av den totala siffran för AIK. Det går så klart att diskutera den metoden, om man jämför sektionernas publiksiffror vinner fotbollen överlägset.