Ett gyllene TV-läge för Leksand?

Efter degraderingen till hockeyallsvenskan stod det klart att Leksand får miste om drygt 25 miljoner som avtalet med CMore ger varje klubb. För hockeyallsvenskan har motsvarande belopp tidigare varit runt n miljon om jag minns rätt. Detta så länge ViaSat haft rättigheterna och sänt matcherna, idag meddelar dock bolaget att de inte kommer förlänga avtalet vilket gör att hockeyallsvenskan nu står utan avtal. Detta kan ses som ett ekonomiskt bakslag för lagen i hockeyallsvenskan då glappet ökar ytterligare till SHL. Som Emil Nilsén med bitter stämma förklarade efter sista Malmömatchen har Leksand totalt misslyckats med att kapitalisera på sin enorma supporterskara. För Leksand tycker jag bristen på TV-avtal är ett gyllene läge att ta ett stort steg in i framtiden och själva ta hand om sändningarna. Detta inte genom att starta en ”riktig” TV-kanal med distribution via kabel-TV och parabol men med den teknik som finns idag är det ju fullt möjlig att webbsända med bra kvalité. Med Leksands-IF Live har ju klubben redan tagit några steg i denna riktning.

Ekonomin

Kan inte påstå att jag har koll på vilka kostnader det innebär men om man räknar på fullt möjliga intäkter så borde kalkylen kunna gå ihop med bra marginal. Det finns då fyra viktiga parametrar i beräkningen av kalkylen:

Hur många vill betala?

Hur många som mer eller mindre aktivt följer Leksand har jag ingen siffra på men för att ha något att gå på har jag utgått från de idag 66000 personer som gillar Leksands IF Facebooksida. Inom den siffran är det säkert en hel del som tillhör samma familj men det finns även en del del som inte har Facebook, samt säkert en del med Facebookkonton som inte gillar klubbens sida. Säg att två fullsatta Tegera väljer att teckna ett abonnemang så är det 15300 personer.

Hur mycket är de villiga att betala?

Abonnemang
Relativt många, liksom jag själv, hade nog under SHL-tiden ett abonnemang på CMore för runt 600 kronor per månad. Även om man då fick med en del annat var den enda anledningen till det att kunna följa Leksands matcher. Jag tror att väldigt många är beredda att betala runt 300 kronor månad för en ren Leksandskanal om man dessutom vet att allt tillfaller klubben. Under de månader det inte är matcher känns det nog dyrt för många så då sker en automatisk minskning till 100 kr/månad för att få se unika klipp, silly-snack, intervjuer med spelare och andra inslag. Det gör en årsintäkt på (300×8)+(100×4)=2700 kronor per abonnemang. Om vi tar det gånger 15300 personer så är det drygt 41 miljoner i abonnemangsintäkter som årligen landar på klubbens konto.

Enstaka matcher
För enstaka matcher tror jag modellen är att sälja det billigt och få många att köpa. Snacket blir ju alltid att TV-sändningar gör att folk inte går på matcherna live. Det kan säkert stämma i vissa fall men jag tror i Leksands fall att det är mer möjligheter och avstånd som spelar in. Med en kostnad på 80 kronor per match och säg 400 tittare så blir det ytterligare 1,6 miljoner.

Hur ska motståndarlaget få betalt?

Om de andra klubbarna ska gå med på att Leksand får sända sina egna matcher behöver ju de andra lagen få betalt för detta. I samband med Leksands hemmamatcher kan man ju tycka att bortalaget inte ska få något betalt. Men av rent marknadsföringsmässiga skäl finns det en poäng att dela med sig en del av det som kommer in vid köp av den enstaka matchen. Bortalaget och dess fans kommer vara betydligt mer behjälpliga med att sprida budskapet om de vet att till exempel 20% av intäkterna från de matchspecifika intäkterna tillfaller den besökande klubben.

För de matcher som Leksand spelar på bortaplan borde andelen som tillfaller hemmalaget vara rätt stor för att kompensera för biljettbortfall med mera.

Hur mycket kan klubben få in i reklamintäkter?

Det finns väl egentligen få som gillar att se på reklam men i en rimlig mängd och med relevanta budskap kan det bli en bra affär både för klubben och dess partners. Finns tekniken redan på plats så är det ju inget som hindrar att det även går att skapa mervärde för sponsorerna även för tiden som inte är kopplat till en match. För att helt spåna fritt kan det ju vara allt från knäckebrödets historia till hur du filéar en Siljanslax, kanske inte lockar någon miljonpubliken men skulle vara en möjlighet för de kreativa företagen att sticka ut och nå nya kundgrupper. En ytterligare extra bonus jämfört med de vanliga TV-sändningarna är ju att klubben själva får en riktigt bra kanal för att marknadsföra till exempel kommande matcher och erbjudanden från souvenirbutiken.

Nackdelar, möjligheter och problem

Finns säkert med massor av saker jag inte tänkt på men problem är ju till för att lösas. Det största hindret är ju om hockeyallsvenskan skriver ett centralt avtal med någon annan kanal, tyvärr är väl det ett majoritetsbeslut där klubbarna med färre i publikleden hellre ta lite pengar än inga alls. För att åter bli lite mer positiv tror jag att det finns en hel del ytterst kompetenta människor som gärna för en rimlig ersättning bidrar till ett sånt här projekt. Den före detta briljante Cmore-kommentatorn Patric Skoglund står ju redan på lönelistan och personer som Nilsén, Thirus, Niva, Jönslars, Stiko-Per med flera kan ju skapa mysiga och intressanta studioinslag.

Fram tills nu har det handlat väldigt mycket om herrarnas a-lag men självklart skapar den egna kanalen även möjligheter för att sända i princip alla matcher från Tegera. Tror många som inte bor i närområdet gärna ibland skulle titta till både damlagets framgångsrika äventyr samt de kommande a-lagsspelarna i klubbens ungdomslag.

Det här blev säkert inte komplett men jag tycker att det är en intressant tanke. Skicka gärna era synpunkter via sociala medier så gör jag gladeligen ett uppföljande inlägg med alla kloka synpunkter som kommit in.