SHL – Sociala Hockey Ligan

Elitserien har bytt namn till SHL (Svenska Hockey Ligan) och det återstår några veckor till serien drar igång. Jag har kollat upp hur tabellen ser ut om man slår ihop klubbarnas följare på Facebook, Twitter och Instagram. Värt att notera är att svenska mästarna från Skellefteå är ett mittenlag på Facebook och jumbo på Twitter men är lika bra på instagram som på hockey.

Facebook Twitter Instagram Totalt
Frölunda HC 76090 5167 4074 85331
AIK * 57500 6333 2072 65905
Färjestads BK 48142 7796 4043 59981
Leksands IF 39429 4208 3746 47383
Brynäs IF 36937 6374 2368 45679
HV 71 32197 7717 3896 43810
Luleå HF 32822 4640 4306 41768
Skellefteå AIK 16988 565 4556 22109
Modo Hockey 10491 5041 2523 18055
Linköpings HC 10056 2635 2363 15054
Växjö Lakers 7303 3289 0 10592
Örebro HK 6389 1652 0 8041

 

 

* Eftersom AIK Hockey inte har någon egen Facebooksida har jag använt 50% av den totala siffran för AIK. Det går så klart att diskutera den metoden, om man jämför sektionernas publiksiffror vinner fotbollen överlägset.

Relaterade inlägg

  • #madsbödker på Twitter Använder du twitter och följer en del hockeyintresserade personer har du knappast missat att det ploppar ut en hel del inlägg under hashtagen #madsbödker under de senaste veckorna. En del ställer sig nog undrade varför en dansk back i Leksands hockeylag taggas in i så många inlägg.
  • Leksands IF på Twitter 2016/2017 Leksands spelartrupp inför återkomsten till SHL är nu nog i det närmaste klar. I maj 2013 och september 2015 skrev jag om Leksands IF på Twitter där jag listade twitterkonton för spelare, ledare och supportrar i Leksands IF. Nu när det är relativt många nya spelare tycke jag att det var dags att sammanställa vilka spelare och ledare som har konton på twitter. Om jag missat något konto så skicka gärna en tweet till mig på @barkskog. Tittade igenom alla konton och det skiljer en hel del gällande frekvensen på inläggen. Får hoppas att det under säsong blir bättre tempo i tweetens från spelarnas liv utanför planen. En annan önskan är att spelarna uppdaterar profilbilder så att det blir den vackra vitblåa leksandströjan på dem som har matchbilder som profilbilder.
  • Leksands IF på Twitter Det sociala mediet twitter är liksom alla andra platser fyllde av personer och organisationer relaterade till Leksands IF. Det enklaste sättet att för den stolta hockeyklubben från dalarna är att följa #lifse och #leksandsif. Men vill du känna av den riktiga känslan och samhörigheten kan du följa personer om skriver om Leksands IF.
  • Leksingar på Twitter Den 15 maj 2013 skrev jag ett inlägg om Leksands IF på Twitter där jag listade twitterkonton för spelare, ledare och supportrar i Leksands IF. Sedan dess har samtliga listade spelare förssvunnit från klubben så därför är det nu dags att göra en ny lista.
  • Krönika: Skapa en levande sida på Facebook I min förra krönika skrev jag om företagens brister i dialogen på sociala medier. Efter att ha läst responsen från läsarna kommer jag den här gången fokusera på att ge mer konkreta tips. Grunden för att få en levande sida är att skapa engagemang hos dina följare. Olika målgrupper kräver olika budskap men tänk på att så ofta som möjligt skapa inlägg som uppmuntrar till dialog och delning, till exempel genom att ställa frågor eller dela med dig av din kunskap.

Taggar: , , ,