Ingen del av SEO är så omdiskuterat som länkar. Oavsett om det rör köpta länkar, länkkataloger eller anskaffningar och samarbeten som en del av inbound marketing. En stor anledning till den eviga diskussionen är kombinationen av hur stor nytta relevanta länkar gör ihop med sökmotorernas tydliga regelverk som avråder från onaturliga länkbyggen. Att skapa tillräckligt bra innehåll för att folk ska dela med sig både sociala medier, bloggar och egna webbplatser är de flesta helt överens om är det bästa och mest långlivade sättet men det är ju tyvärr inte alltid man har tid, kunskap eller ämne för att skapa en helt besökargenrerad länkutveckling.
När den naturliga utvecklingen uteblir eller avstannar tar den delen av länkbygget vidare som fort hamnar på en gråskala av vad som är lämpligt och tillåtet. Den i min tolkning ljusgråaste delen på denna skala består av be om länkar från samarbetspartners plus även skapande av artiklar och länkar på webbplatser man redan äger. Nästa mörkare nivå på gråskalan anser jag vara först gästbloggning och sedan när man betalar för att få länkade artiklar skapade på relevanta webbplatser, antingen via direkt kontakt med webbplatsägaren eller via någon av de mellanhänder som finns. De två sista stegen som via en mörkgrå nivå med köp av länkar från orelevanta webbplatser med enda syfte att öka DR når till en helsvart nivå med länkar som via automatiska skript placeras ut länkar i gästböcker, kommentarsfält och hackade webbplatser.
På vilken nivå från vitt till svart man vill lägga sig på tycker jag är upp till varje webbplatsägare att bestämma. Som i så många andra branscher styrs nog riskviljan av möjligheten till ekonomiska förtjänster. Fram för allt om planen är att webben ska leva under kort tid med hög intjäning tror jag att många tar risken att köpa in länkar med stor risk att få webbplatsen helt svartlistad i sökmotorerna.
För oavsett vad man tycker om länkar och gråskalor så är den enda anledningen till att länkar omsätter extremt stora pengar att det gör nytta för rankingen. Även om Google tonat ner betydelsen från den tiden då de publicerade en publik pagerank så är de flesta som arbetar med sökmotoroptimering väldigt övertygade och överens om att en bred och varierad länkprofil från relevanta webbplatser är extremt viktig för en webbplats ranking.