Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Skidor
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Ekonomi
Meny

Länkars betydelse för SEO

Publicerad den 28 augusti, 202228 augusti, 2022 av Tobias Barkskog

Ingen del av SEO är så omdiskuterat som länkar. Oavsett om det rör köpta länkar, länkkataloger eller anskaffningar och samarbeten som en del av inbound marketing. En stor anledning till den eviga diskussionen är kombinationen av hur stor nytta relevanta länkar gör ihop med sökmotorernas tydliga regelverk som avråder från onaturliga länkbyggen. Att skapa tillräckligt bra innehåll för att folk ska dela med sig både sociala medier, bloggar och egna webbplatser är de flesta helt överens om är det bästa och mest långlivade sättet men det är ju tyvärr inte alltid man har tid, kunskap eller ämne för att skapa en helt besökargenrerad länkutveckling.

När den naturliga utvecklingen uteblir eller avstannar tar den delen av länkbygget vidare som fort hamnar på en gråskala av vad som är lämpligt och tillåtet. Den i min tolkning ljusgråaste delen på denna skala består av be om länkar från samarbetspartners plus även skapande av artiklar och länkar på webbplatser man redan äger. Nästa mörkare nivå på gråskalan anser jag vara först gästbloggning och sedan när man betalar för att få länkade artiklar skapade på relevanta webbplatser, antingen via  direkt kontakt med webbplatsägaren eller via någon av de mellanhänder som finns.  De två sista stegen som via en mörkgrå nivå med köp av länkar från orelevanta webbplatser med enda syfte att öka DR når till en helsvart nivå med länkar som via automatiska skript placeras ut länkar i gästböcker, kommentarsfält och hackade webbplatser.

På vilken nivå från vitt till svart man vill lägga sig på tycker jag är upp till varje webbplatsägare att bestämma. Som i så många andra branscher styrs nog riskviljan av möjligheten till ekonomiska förtjänster. Fram för allt om planen är att webben ska leva under kort tid med hög intjäning tror jag att många tar risken att köpa in länkar med stor risk att få webbplatsen helt svartlistad i sökmotorerna.

För oavsett vad man tycker om länkar och gråskalor så är den enda anledningen till att länkar omsätter extremt stora pengar att det gör nytta för rankingen. Även om Google tonat ner betydelsen från den tiden då de publicerade en publik pagerank så är de flesta som arbetar med sökmotoroptimering väldigt övertygade och överens om att en bred och varierad länkprofil från relevanta webbplatser är extremt viktig för en webbplats ranking.

Relaterade inlägg:

SEO-poddar Jasper.ai Google Analytics 4 SGE med SEOKommer SGE att skapa ett nytt beteende och arbetssätt
Tags: seo

Om mig

Har arbetet med SEO sedan början av 2000-talet och tycker fortfarande att det är väldigt roligt då det krävs en blandning av tekniskt kunnande, kreativitet tänkande och nyfiket utforskande för att nå det resultat man önskar.

Ämnen

bar Biking Gästrikland Biking Västmanland bil dalarna ekonomi Facebook fotboll fotbollsresa foto Google hockey ishockey Konst leksand leksandsif Lendify lif london Marknadsföring Mountainbike‎ MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal peer-to-peer podcast podd poddar resa resor restaurang restauranger seo SEO-konsult SEO-verktyg sökmotoroptimering twitter vandringsresa verkstad Välgörenhet Västerås Västerås Tidning Business whisky

FAQ om SEO

Vad betyder SEO?
SEO en förkortning av Search Engine Optimization, dvs det som på svenska benämns som sökmotoroptimering.

Vad gör en SEO-konsult?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika SEO-byråer och då främst beroende på byråns storlek. På många små byråer gör en konsult alla moment medans det på de större SEO-byråerna finns specialister som jobbar med enskilda moment för till exempel  on-page, off-page och teknik.

Hur blir man bra på SEO?
Som det mesta gäller det att lägga ner tid och energi på det man vill bli bra på. För att komma igång är mina tips att starta några webbplatser för att ha något att testa nya lärdomar på. Enklast är att starta hemsidor inom ämnen du behärskar och har lätt att skriva om. Fakta och lärdomar om SEO får du genom att läsa SEO-bloggar och böcker, lyssna på SEO-poddar och hela tiden testa tekniker och följa upp resultatet via analysverktyg.

Är länkar fortfarande viktigt?
Ja, länkar in till webbplatsen är enormt viktigt för rankingen på Google och andra sökmotorer.  För att det ska ge bra effekt ska dock länkarna ha en naturlig variation, vara relevanta och ökas succesivt i antal.

Vad är lokal SEO?
Med lokal SEO menas att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i mitt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO ger stor effekt då många sökningar görs i kombinationen sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

 

 

SEM/Sökmotormarknadsföring

SEM, eller sökmotormarknadsföring, handlar om att annonsera i sökmotorer för att synas högt upp i sökresultaten. Det används för att snabbt nå rätt målgrupp genom betalda annonser kopplade till relevanta sökord. SEM är ett effektivt sätt att driva trafik till en webbplats och mäta resultat i realtid.

Läs mer om SEM

On-page SEO

On-page SEO handlar om att optimera innehållet och strukturen på en webbsida för att förbättra dess synlighet i sökmotorernas resultat. Det innefattar bland annat att använda relevanta sökord i rubriker, texter och metabeskrivningar. Bra intern länkstruktur, snabb laddningstid och mobilanpassning är också viktiga delar. Att skapa kvalitativt och unikt innehåll som ger värde för besökaren är centralt. On-page SEO är grunden för att sökmotorer som Google ska förstå vad sidan handlar om och ranka den rätt.

Läs mer om On-page SEO

SEO/sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering, är arbetet med att förbättra en webbplats synlighet i organiska (icke-betalda) sökresultat. Genom att optimera innehåll, teknik och länkar kan man öka chansen att synas högt upp i sökmotorer som Google. Målet är att driva relevant trafik till webbplatsen över tid utan att betala per klick.

Läs mer om SEO

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om aktiviteter utanför den egna webbplatsen som syftar till att förbättra sidans auktoritet och synlighet i sökmotorerna. Den viktigaste delen är länkar från andra webbplatser, så kallade backlinks, som fungerar som rekommendationer. Ju fler relevanta och trovärdiga länkar en sida får, desto bättre kan den ranka i sökresultaten. Off-page SEO inkluderar också varumärkesomnämnanden, närvaro i sociala medier och lokal SEO genom till exempel Google Business-profiler. Ett starkt nätverk av externa signaler kan öka webbplatsens förtroende hos både sökmotorer och användare.

Läs mer om Off-page SEO

Paid Social

Paid Social innebär att företag betalar för att visa annonser eller sponsrat innehåll på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Det används för att nå ut till specifika målgrupper baserat på intressen, beteenden och demografi. Paid Social är ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärke, driva trafik och skapa konverteringar.

Läs mer om Paid Social

SEO-Konsult

Jag har arbetat med SEO i Västerås sedan runt år 2000 och har följt utvecklingen från enkla metataggar till dagens avancerade sökmotoralgoritmer. Under åren har jag hjälpt många lokala företag att förbättra sin synlighet på Google och öka sin digitala närvaro. Arbetet har omfattat både teknisk SEO, innehållsstrategier och länkbygge. Det har varit lärorikt att se hur branschen förändrats, särskilt med mobilanpassningens och användarupplevelsens ökade betydelse. Genom mitt arbete på en webbyrå i Västerås har jag fått lång erfarenhet av att anpassa SEO-insatser till både lokala och nationella målgrupper.

Läs mer om SEO-Konsult
©2025 Tobias Barkskog | Västerås