Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Krönikor
  • Ämnen
Meny

Google Ads från A till Ö

Publicerad den 21 juli, 202522 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Att jobba med Google Ads är både roligt och utmanande, men för den som är ny inom området kan det ibland kännas som att kliva in i en djungel av facktermer, förkortningar och tekniska begrepp. Jag har själv jobbat med Google Ads i många år och vet hur viktigt det är att förstå terminologin – inte bara för att kunna arbeta effektivt i verktyget, utan också för att kunna kommunicera tydligt med kunder och kollegor. Här har jag samlat en A–Ö-lista med begrepp som ofta används inom Google Ads och SEM (Search Engine Marketing) i Sverige. Målet är att ge dig en tydlig överblick, oavsett om du är nybörjare eller bara vill fräscha upp dina kunskaper.

A – Annonstillägg

Extra information som visas under dina textannonser, t.ex. telefonnummer, adress eller fler länkar.

B – Budget

Den dagliga eller månatliga summa du är villig att spendera på dina kampanjer.

C – CPC (kostnad per klick)

Hur mycket du betalar varje gång någon klickar på din annons.

D – Display-nätverket

Googles nätverk av webbplatser och appar där du kan visa visuella annonser (banners, video etc).

E – Exakt matchning

En matchningstyp där annonsen visas enbart när sökningen exakt motsvarar det angivna sökordet.

F – Frekvensbegränsning

En inställning som styr hur många gånger en och samma person kan se din annons.

G – Google Ads Editor

Ett program som gör det enklare att göra ändringar i bulk i dina konton offline.

H – Högsta möjliga CPC

Det högsta belopp du är villig att betala per klick.

I – Inriktning

Möjligheten att rikta annonser mot specifika geografiska områden, tider, enheter, demografi m.m.

J – Justering av bud

En funktion för att öka eller minska bud beroende på enhet, plats eller tidpunkt.

K – Konverteringar

Handlingar du vill att användaren ska utföra, t.ex. ett köp, formulärifyllning eller telefonsamtal.

L – Landningssida

Den sida på din webbplats som besökaren landar på efter att ha klickat på din annons.

M – Målsättning

Varje kampanj har ett syfte, t.ex. ökad försäljning, trafik, varumärkeskännedom etc.

N – Negativa sökord

Sökord du lägger till för att undvika att annonser visas vid irrelevanta sökningar.

O – Optimeringspoäng

Ett mått i Google Ads som visar hur väl din kampanj är inställd enligt Googles rekommendationer.

P – Performance Max

En kampanjtyp som använder automatisering och AI för att visa annonser i alla Googles kanaler.

Q – Quality Score (Kvalitetsresultat)

Ett mått från Google (1–10) på hur relevant dina annonser och landningssidor är i förhållande till sökorden.

R – Remarketing

Att rikta annonser till personer som tidigare besökt din webbplats.

S – Sökannonsering

Annonsering i Googles sökresultat baserat på användarens sökord.

T – Tilläggsinformation

Ytterligare rader som t.ex. ”pris”, ”erbjudande” eller ”produktinformation” i annonser.

U – Utökad konvertering

Funktion som använder förstapartsdata för att förbättra konverteringsspårning.

V – Videoannonser

Annonser i videoformat som kan visas på YouTube och i Googles Display-nätverk.

W – Webbplatsspårning

Att sätta upp spårning med t.ex. Google Tag Manager eller GA4 för att mäta resultat.

X – XML-flöde

Struktur för att skicka produktdata till t.ex. Google Merchant Center för Shopping-annonser.

Y – YouTube-kampanj

En kampanjtyp i Google Ads specifikt för annonsering på YouTube.

Z – Zonmålgrupp

Ett uttryck som ibland används informellt för att beskriva en geografiskt avgränsad målgrupp.

Å – Återkommande kunder

En viktig målgrupp som kan nås via t.ex. remarketing eller kundlistor.

Ä – Ämnesinriktning

En inriktning där annonser visas på sidor inom ett visst ämne i Display-nätverket.

Ö – Övervakning

Kontinuerlig analys av kampanjer för att se till att de levererar önskat resultat.

Relaterade inlägg:

SEM från A till Ö Paid Social från A–Ö Default ThumbnailKonvertera från youtube till gif Default ThumbnailTubecon i Västerås
Tags: A–ÖGoogle AdsKonverteringsoptimeringLandningssidaRemarketingSökannonseringSökordThe long tailYoutube

Om mig

Jobbat med webb, e-handel och marknadsföring sedan 2000 på en digitalbyrå i Västerås. Har alltid varit intresserad av att lära mig nya saker och har därför fått göra lite av varje genom åren. Allt från att hantera domäner och DNS till SEO, projektledning och paid social. Oavsett ämne är det alltid kul att utvecklas och få nytta av kunskaperna för att hjälpa kunderna att utveckla deras marknadsföring och digitala närvaro.

Läs mer om mitt jobb

Ämnen

Airbnb A–Ö Biking Gästrikland cykelvasan Digital marknadsföring ekonomi Facebook fotboll Fotbollsresa foto Google hockey Instagram ishockey Leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring Mountainbike MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Nyhetsbrev Off-page SEO Podcast Podd Poddar resa resor restaurang SEO SEO-byrå SEO-konsult Svensk whisky Sökmotoroptimering twitter Västerås Webb Whisky Youtube

SEM/Sökmotormarknadsföring

SEM, eller sökmotormarknadsföring, handlar om att annonsera i sökmotorer för att synas högt upp i sökresultaten. Det används för att snabbt nå rätt målgrupp genom betalda annonser kopplade till relevanta sökord. SEM är ett effektivt sätt att driva trafik till en webbplats och mäta resultat i realtid.

Läs mer om SEM

SEO/sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering, är arbetet med att förbättra en webbplats synlighet i organiska (icke-betalda) sökresultat. Genom att optimera innehåll, teknik och länkar kan man öka chansen att synas högt upp i sökmotorer som Google. Målet är att driva relevant trafik till webbplatsen över tid utan att betala per klick.

Läs mer om SEO

Paid Social

Paid Social innebär att företag betalar för att visa annonser eller sponsrat innehåll på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Det används för att nå ut till specifika målgrupper baserat på intressen, beteenden och demografi. Paid Social är ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärke, driva trafik och skapa konverteringar.

Läs mer om Paid Social
©2025 Tobias Barkskog | Västerås