Tobias Barkskog

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Västerås och Leksand

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Skidor
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Ekonomi
Meny

Utnyttja den långa svansen

Publicerad den 3 april, 20186 juli, 2020 av Tobias Barkskog

Eftersom många startar sin informationsinsamling på Google är det viktigt att din webbplats syns i resultatet på sökord som är relaterade till din verksamhet.  Ett misstag som många gör gällande innehållet är att inte tänka på det som kallas den långa svansen. Begreppet myntades 2014 av tidskriften Wireds chefredaktör Chris Anderson och innebär att marknaden för produkter som tidigare sålde väldigt dåligt ökar via ökad synlighet på Internet. Rent konkret innebär det att se vikten av att ha en stor bredd i innehållet och inte enbart fokusera på några enstaka sökord. Ett vanligt misstag är att uteslutande använda branschbegrepp på produkter och inte tänka på att ute hos allmänheten kan kallas något helt annat. När kunderna söker hos Google använder de då ett helt annat ord än vad som finns på din webbplats vilket leder till att din webbplats inte kommer visas i sökresultatet.

Läs hela min artikel hos Västerås Tidning Business

 

Relaterade inlägg:

SEO-nyheter SEO-poddar SEO-kurser Nyhetsbrev om SEO
Tags: seosökmotoroptimering

Om mig

Har arbetet med SEO sedan början av 2000-talet och tycker fortfarande att det är väldigt roligt då det krävs en blandning av tekniskt kunnande, kreativitet tänkande och nyfiket utforskande för att nå det resultat man önskar.

Ämnen

bar bil biljetter dalarna ekonomi elitserien facebook fjällvandring fotboll fotbollsresa foto fotograf google googleannonsering hockey ishockey it-säkerhet konst leksand leksandsif Lendify lif london marknadsföring mountainbike‎ MTB mtb-leder nepal podcast podd poddar resa resor restaurang restauranger seo seo-verktyg sverige sökmotoroptimering twitter vandringsresa välgörenhet Västerås whisky youtube

FAQ om SEO

Vad betyder SEO?
SEO en förkortning av Search Engine Optimization, dvs det som på svenska benämns som sökmotoroptimering.

Vad gör en SEO-konsult?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika SEO-byråer och då främst beroende på byråns storlek. På många små byråer gör en konsult alla moment medans det på de större SEO-byråerna finns specialister som jobbar med enskilda moment för till exempel  on-page, off-page och teknik.

Hur blir man bra på SEO?
Som det mesta gäller det att lägga ner tid och energi på det man vill bli bra på. För att komma igång är mina tips att starta några webbplatser för att ha något att testa nya lärdomar på. Enklast är att starta hemsidor inom ämnen du behärskar och har lätt att skriva om. Fakta och lärdomar om SEO får du genom att läsa SEO-bloggar och böcker, lyssna på SEO-poddar och hela tiden testa tekniker och följa upp resultatet via analysverktyg.

Är länkar fortfarande viktigt?
Ja, länkar in till webbplatsen är enormt viktigt för rankingen på Google och andra sökmotorer.  För att det ska ge bra effekt ska dock länkarna ha en naturlig variation, vara relevanta och ökas succesivt i antal.

Vad är lokal SEO?
Med lokal SEO menas att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i mitt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO ger stor effekt då många sökningar görs i kombinationen sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

 

 

©2025 Tobias Barkskog