När jag började jobba med SEO – långt innan jag kallade mig SEO-konsult här i Västerås – såg landskapet helt annorlunda ut. Det var en tid då man kunde köpa tusentals länkar i ett paket för några hundralappar och se sin sajt skjuta upp i Googles resultat över en natt. Det funkade, det var enkelt, och det var ärligt talat väldigt lockande. Men det var också en tid då kvalitetsbegreppet i SEO-världen såg helt annorlunda ut. I dag vet vi att Google inte uppskattar länkar som tillkommit enbart i syfte att manipulera rankingen. Och begrepp som ”onaturliga länkar” och ”länkmanipulation” har gjort många företag och marknadsförare nervösa – ibland så nervösa att de helt undviker länkbyten över huvud taget.
Men frågan jag ställer mig är: måste det verkligen vara svart eller vitt?
Gråzonen – där länkbyten faktiskt kan vara bra
Jag är övertygad om att det finns en gråskala här. Alla länkbyten är inte onda per definition. Faktum är att det finns situationer där ett länkbyte inte bara är harmlöst – det kan till och med vara värdefullt för användaren. Och när det tillför något till användaren, borde det rimligtvis också ligga i linje med Googles egna mål. Tänk dig till exempel att jag driver en blogg om digital marknadsföring och du driver en sajt om e-handel. Om vi skriver artiklar där vi genuint rekommenderar varandra som experter inom våra respektive områden – och länkar till relevant innehåll – då blir länkarna en naturlig del av innehållet. De hjälper läsaren vidare och bygger ett starkare sammanhang. Det är ett länkbyte, ja. Men det är också en bättre användarupplevelse.
Raka länkbyten – fortfarande okej i rätt sammanhang
Det klassiska raka länkbytet – du länkar till mig, jag länkar till dig – är kanske det mest ifrågasatta i dag. Men även här handlar det om kontext och kvalitet. Jag brukar säga till mina kunder: ”Om du skulle vilja lägga den här länken även om det inte fanns några rankingfördelar – då är det sannolikt en bra länk.” Ett konkret exempel: En lokal webbyrå i Västerås länkar till min SEO-guide, och jag i min tur länkar till deras artikel om konverteringsoptimering. Båda länkarna är relevanta, informativa och logiska för besökaren. Det är ett länkbyte, men det är också en del av ett större innehållsekosystem.
Tredjepartsbyten – en mer naturlig variant
Ett mer sofistikerat sätt att arbeta är genom tredjepartsbyten. Det innebär att A länkar till B, B länkar till C, och C länkar till A.
På pappret kan det låta som ett sätt att dölja länkbyten, men om det görs med relevans och kvalitet i fokus kan det bli väldigt naturligt.
Till exempel:
- Jag skriver ett inlägg om teknisk SEO och länkar till en byrå som är specialiserad på webbprestanda.
- Den byrån skriver i sin tur ett inlägg där de rekommenderar en copywriter.
- Copywritern länkar sedan tillbaka till min guide om innehållsstrategi.
Alla tre artiklarna hänger ihop tematiskt, alla tre länkarna tillför värde för läsaren – och alla tre sajterna vinner på samarbetet.
Min slutsats: Se länkar som relationer, inte som genvägar
För mig handlar det inte längre om att samla länkar i bulk, som på den gamla goda tiden. I dag handlar det om att bygga relationer, samarbeten och innehåll som faktiskt gör webben bättre. Länkbyten är inte i sig problemet – problemet uppstår när de görs utan tanke på användaren.
Så nästa gång du tvekar inför ett länkbyte, ställ dig frågan:
- Hjälper den här länken någon?
- Skulle jag fortfarande vilja ha den om Google inte fanns?
Om svaret är ja, då är det troligtvis inte svart eller vitt. Då rör du dig i gråzonen – och det är precis där de bästa SEO-strategierna ofta finns.