Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Krönikor
  • Ämnen
Meny

Är länkbyten verkligen svart eller vitt?

Publicerad den 7 oktober, 2025 av Tobias Barkskog

När jag började jobba med SEO – långt innan jag kallade mig SEO-konsult här i Västerås – såg landskapet helt annorlunda ut. Det var en tid då man kunde köpa tusentals länkar i ett paket för några hundralappar och se sin sajt skjuta upp i Googles resultat över en natt. Det funkade, det var enkelt, och det var ärligt talat väldigt lockande. Men det var också en tid då kvalitetsbegreppet i SEO-världen såg helt annorlunda ut. I dag vet vi att Google inte uppskattar länkar som tillkommit enbart i syfte att manipulera rankingen. Och begrepp som ”onaturliga länkar” och ”länkmanipulation” har gjort många företag och marknadsförare nervösa – ibland så nervösa att de helt undviker länkbyten över huvud taget.

Men frågan jag ställer mig är: måste det verkligen vara svart eller vitt?

Gråzonen – där länkbyten faktiskt kan vara bra

Jag är övertygad om att det finns en gråskala här. Alla länkbyten är inte onda per definition. Faktum är att det finns situationer där ett länkbyte inte bara är harmlöst – det kan till och med vara värdefullt för användaren. Och när det tillför något till användaren, borde det rimligtvis också ligga i linje med Googles egna mål. Tänk dig till exempel att jag driver en blogg om digital marknadsföring och du driver en sajt om e-handel. Om vi skriver artiklar där vi genuint rekommenderar varandra som experter inom våra respektive områden – och länkar till relevant innehåll – då blir länkarna en naturlig del av innehållet. De hjälper läsaren vidare och bygger ett starkare sammanhang. Det är ett länkbyte, ja. Men det är också en bättre användarupplevelse.

Raka länkbyten – fortfarande okej i rätt sammanhang

Det klassiska raka länkbytet – du länkar till mig, jag länkar till dig – är kanske det mest ifrågasatta i dag. Men även här handlar det om kontext och kvalitet. Jag brukar säga till mina kunder: ”Om du skulle vilja lägga den här länken även om det inte fanns några rankingfördelar – då är det sannolikt en bra länk.” Ett konkret exempel: En lokal webbyrå i Västerås länkar till min SEO-guide, och jag i min tur länkar till deras artikel om konverteringsoptimering. Båda länkarna är relevanta, informativa och logiska för besökaren. Det är ett länkbyte, men det är också en del av ett större innehållsekosystem.

Tredjepartsbyten – en mer naturlig variant

Ett mer sofistikerat sätt att arbeta är genom tredjepartsbyten. Det innebär att A länkar till B, B länkar till C, och C länkar till A.
På pappret kan det låta som ett sätt att dölja länkbyten, men om det görs med relevans och kvalitet i fokus kan det bli väldigt naturligt.

Till exempel:

  1. Jag skriver ett inlägg om teknisk SEO och länkar till en byrå som är specialiserad på webbprestanda.
  2. Den byrån skriver i sin tur ett inlägg där de rekommenderar en copywriter.
  3. Copywritern länkar sedan tillbaka till min guide om innehållsstrategi.

Alla tre artiklarna hänger ihop tematiskt, alla tre länkarna tillför värde för läsaren – och alla tre sajterna vinner på samarbetet.

Min slutsats: Se länkar som relationer, inte som genvägar

För mig handlar det inte längre om att samla länkar i bulk, som på den gamla goda tiden. I dag handlar det om att bygga relationer, samarbeten och innehåll som faktiskt gör webben bättre. Länkbyten är inte i sig problemet – problemet uppstår när de görs utan tanke på användaren.

Så nästa gång du tvekar inför ett länkbyte, ställ dig frågan:

  • Hjälper den här länken någon?
  • Skulle jag fortfarande vilja ha den om Google inte fanns?

Om svaret är ja, då är det troligtvis inte svart eller vitt. Då rör du dig i gråzonen – och det är precis där de bästa SEO-strategierna ofta finns.

Relaterade inlägg:

25 tips för att öka trafiken från Google Länkars betydelse för SEO AEO vs SEO – och vad det betyder för mitt arbete med lokala kunder SEO från A till Ö
Tags: Inbound länkarInlänkarLänkbyggeLänkbyten

Sök

Om mig

Har arbetet med SEO sedan början av 2000-talet och tycker fortfarande att det är väldigt roligt då det krävs en blandning av tekniskt kunnande, kreativitet tänkande och nyfiket utforskande för att nå det resultat man önskar.

Läs mer om mitt jobb

Läs mer om mig på LinkedIn

Ämnen

Airbnb A–Ö Biking Gästrikland ekonomi Facebook fotboll Fotbollsresa Google Google Ads ishockey IT-säkerhet Leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Nyhetsbrev Off-page SEO On-page SEO Paid Social Podd Poddar Resa resor restaurang SEM SEM-Konsult SEO SEO-byrå SEO-konsult Sökmotoroptimering twitter Västerås Västerås Tidning Business Webb Whisky Youtube Öka försäljningen

FAQ om SEO

Vad betyder SEO?
SEO en förkortning av Search Engine Optimization, dvs det som på svenska benämns som sökmotoroptimering.

Vad gör en SEO-konsult?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika SEO-byråer och då främst beroende på byråns storlek. På många små byråer gör en konsult alla moment medans det på de större SEO-byråerna finns specialister som jobbar med enskilda moment för till exempel  on-page, off-page och teknik.

Hur blir man bra på SEO?
Som det mesta gäller det att lägga ner tid och energi på det man vill bli bra på. För att komma igång är mina tips att starta några webbplatser för att ha något att testa nya lärdomar på. Enklast är att starta hemsidor inom ämnen du behärskar och har lätt att skriva om. Fakta och lärdomar om SEO får du genom att läsa SEO-bloggar och böcker, lyssna på SEO-poddar och hela tiden testa tekniker och följa upp resultatet via analysverktyg.

Är länkar fortfarande viktigt?
Ja, länkar in till webbplatsen är enormt viktigt för rankingen på Google och andra sökmotorer.  För att det ska ge bra effekt ska dock länkarna ha en naturlig variation, vara relevanta och ökas succesivt i antal.

Vad är lokal SEO?
Med lokal SEO menas att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i mitt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO ger stor effekt då många sökningar görs i kombinationen sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

 

 

On-page SEO

On-page SEO handlar om att optimera innehållet och strukturen på en webbsida för att förbättra dess synlighet i sökmotorernas resultat. Det innefattar bland annat att använda relevanta sökord i rubriker, texter och metabeskrivningar. Bra intern länkstruktur, snabb laddningstid och mobilanpassning är också viktiga delar. Att skapa kvalitativt och unikt innehåll som ger värde för besökaren är centralt. On-page SEO är grunden för att sökmotorer som Google ska förstå vad sidan handlar om och ranka den rätt.

Läs mer om On-page SEO

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om aktiviteter utanför den egna webbplatsen som syftar till att förbättra sidans auktoritet och synlighet i sökmotorerna. Den viktigaste delen är länkar från andra webbplatser, så kallade backlinks, som fungerar som rekommendationer. Ju fler relevanta och trovärdiga länkar en sida får, desto bättre kan den ranka i sökresultaten. Off-page SEO inkluderar också varumärkesomnämnanden, närvaro i sociala medier och lokal SEO genom till exempel Google Business-profiler. Ett starkt nätverk av externa signaler kan öka webbplatsens förtroende hos både sökmotorer och användare.

Läs mer om Off-page SEO

SEO-Konsult

Jag har arbetat med SEO i Västerås sedan runt år 2000 och har följt utvecklingen från enkla metataggar till dagens avancerade sökmotoralgoritmer. Under åren har jag hjälpt många lokala företag att förbättra sin synlighet på Google och öka sin digitala närvaro. Arbetet har omfattat både teknisk SEO, innehållsstrategier och länkbygge. Det har varit lärorikt att se hur branschen förändrats, särskilt med mobilanpassningens och användarupplevelsens ökade betydelse. Genom mitt arbete på en webbyrå i Västerås har jag fått lång erfarenhet av att anpassa SEO-insatser till både lokala och nationella målgrupper.

Läs mer om SEO-Konsult
©2025 Tobias Barkskog | Västerås