Jag började arbeta med SEO redan runt millennieskiftet, på en tid då sökmotorer som Altavista, Yahoo och Lycos fortfarande dominerade. Det var en annan värld då – enkel, rörig och på många sätt ganska oprecis. Sedan dess har jag följt utvecklingen på nära håll genom mitt arbete på en SEO-byrå i Västerås, och det har varit en fascinerande resa. Att följa hur Google tagit över, hur tekniken utvecklats och hur användarbeteendet förändrats, har gett mig ett unikt perspektiv på hur långt sökmotoroptimering faktiskt har kommit.
Från metataggar till meningsfullt innehåll
I SEO:ns barndom handlade mycket om att lura algoritmerna. Man kunde ranka högt genom att fylla sina metataggar med nyckelord, gömma text i vit färg på vit bakgrund och skaffa mängder av irrelevanta länkar. Det var ett vilda västern för de som jobbade med sök.
Men redan när Google började ta över sökmarknaden i början av 2000-talet – med sin revolutionerande PageRank-algoritm – började allting förändras. Plötsligt blev länkkvalitet viktigare än kvantitet. Innehåll började värderas mer. Och användarupplevelsen började spela en roll.
Uppdateringarnas tid
Under 2010-talet tog utvecklingen rejäl fart. Googles stora uppdateringar – Panda, Penguin, Hummingbird, RankBrain – förändrade spelplanen gång på gång. Panda straffade tunna sidor med dåligt innehåll. Penguin satte stopp för spamlänkar. Hummingbird introducerade semantisk sök. Och RankBrain, med sina AI-inslag, började tolka sökintention på ett helt nytt sätt.
Jag minns hur vi på byrån i Västerås fick lägga om strategier från en månad till en annan. Från att ha jobbat med statiska nyckelord började vi fokusera mer på innehållsstruktur, kontext och användarnytta. SEO blev inte längre ett tekniskt trick – det blev en del av det övergripande marknadsarbetet.
Mobil, hastighet och användarupplevelse
När mobilen tog över som primär enhet blev mobilanpassning plötsligt en rankningsfaktor. Google började prata om ”mobile-first indexing”, och sidhastighet blev centralt. Vi började jobba mer med teknisk SEO, Core Web Vitals och användarupplevelse i bred bemärkelse – inte bara vad som syns i sökresultatet, utan vad som händer när användaren väl klickar in.
SEO idag – och imorgon
Idag är SEO mer mångfacetterat än någonsin. Det handlar om teknisk grund, strukturerad data, AI-genererat innehåll, användarintention, E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) och röststyrda och visuella sökningar. Och nu, med framväxten av AI-drivna svarsmotorer, som Google SGE eller ChatGPTs webbläge, förändras spelplanen ännu en gång. Jag tror att framtidens SEO inte bara handlar om att ranka på en sida – utan om att bli utvald som det bästa svaret. Det ställer krav på ännu bättre innehåll, tydligare struktur och smartare användning av data.
Reflektion
Efter att ha jobbat med SEO i över 25 år, känns det som att vi bara har skrapat på ytan. Samtidigt är det just förändringarna som gör SEO så spännande – det finns alltid något nytt att lära, testa och utveckla. Och även om mycket har förändrats, så är målet fortfarande detsamma: att hjälpa användaren att hitta rätt.
Och det är något jag ser fram emot att fortsätta göra – varje dag.