Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Skidor
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Ekonomi
Meny

SEM från A till Ö

Publicerad den 4 juli, 20254 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Att arbeta med annonsering i sökmotorer, det vill säga SEM (Search Engine Marketing), innebär att man snabbt kommer i kontakt med en hel värld av facktermer och begrepp. För den som vill komma igång med annonsering på exempelvis Google Ads eller Bing Ads kan det därför vara bra att ha en överblick över vad de olika begreppen betyder. Här är min A till Ö-guide över vanliga uttryck inom SEM – samtliga förklarade i korthet utifrån mina egna erfarenheter av att arbeta med sökmotormarknadsföring i praktiken.

A – Annonsgrupp

En annonsgrupp innehåller ett eller flera annonser som delar på samma uppsättning sökord. En strukturerad annonsgrupp gör det lättare att följa upp och optimera.

B – Budgivning (Bidding)

SEM bygger på att du som annonsör bjuder för att visa din annons. Ju högre bud, desto större chans att synas – men relevans och kvalitet spelar också in.

C – CPC (Cost Per Click)

Kostnaden du betalar varje gång någon klickar på din annons. Ett viktigt nyckeltal inom SEM.

D – Display-nätverket

En del av Google Ads där annonser visas på webbsidor som är anslutna till Googles nätverk, istället för i sökresultatet.

E – Extension (Annonsutvidgning)

Extra information som kan läggas till i en annons, till exempel telefonnummer, adress eller länkar till specifika sidor på sajten.

F – Frekvens

Antal gånger en annons visas för samma person. Viktigt att hålla koll på för att undvika att ”mätta” målgruppen.

G – Google Ads

Googles plattform för sökordsannonsering och andra typer av kampanjer som display, video och shopping.

H – Högsta position

Den översta platsen bland annonserna på en sökresultatsida. Att hamna här kräver oftast höga bud och hög relevans.

I – Impression

En visning av din annons, oavsett om någon klickar på den eller inte.

J – Justeringar av bud (Bid adjustments)

Manuella eller automatiserade förändringar av bud baserat på till exempel plats, enhet eller tidpunkt.

K – Kvalitetspoäng

Google bedömer varje sökord med en poäng från 1 till 10 baserat på annonsens relevans, CTR och landningssidans kvalitet.

L – Landningssida

Den sida som en användare landar på efter att ha klickat på din annons. Den ska matcha sökintentionen för bästa resultat.

M – Matchningstyp (Match Types)

Styr hur exakt ett sökord måste matcha med en användares sökning för att annonsen ska visas. Exempel: exakt, fras och bred.

N – Negativa sökord

Sökord som du inte vill att din annons ska visas för. Viktigt för att undvika irrelevanta klick.

O – Optimering

Att löpande justera kampanjer för att förbättra resultat. Det kan handla om bud, sökord, annonser eller målgrupper.

P – PPC (Pay Per Click)

Ett vanligt namn på annonseringsmodellen där du bara betalar när någon faktiskt klickar på annonsen.

Q – Quality Score

Se ”K – Kvalitetspoäng” – detta används ofta i engelsk dokumentation och påverkar annonsplacering och kostnad.

R – Remarketing

En funktion som gör det möjligt att visa annonser för personer som tidigare besökt din webbplats.

S – Sökintention (Search Intent)

Vad användaren egentligen är ute efter. Avgörande för att skapa relevanta annonser och välja rätt sökord.

T – Textannonser

Den klassiska annonsformen i sökresultat, oftast bestående av rubrik(er), beskrivning och URL.

U – Utfall (Conversion/Resultat)

Vad du vill att användaren ska göra efter att ha klickat – t.ex. köpa, kontakta, ladda ner eller anmäla sig.

V – Visningsandel

Hur ofta din annons visas jämfört med hur ofta den hade kunnat visas. Ett mått på konkurrens och kampanjens styrka.

W – Webbadressvisning

Den synliga URL:en i en textannons, som ofta innehåller sökord och hjälper till med klickfrekvensen.

X – XML-feed

Används bland annat inom Google Shopping-kampanjer för att mata in produktinformation.

Y – YouTube Ads

Videoannonser som visas på YouTube och inom Googles videonätverk – en växande del av SEM.

Z – Zero-Click Searches

Sökningar där användaren får svaret direkt i sökresultatet och inte klickar vidare – något som påverkar klickbeteendet.

Å – Åtgärder per konvertering

Ett mått på hur många användarinteraktioner (t.ex. klick) som krävs för att leda till ett köp eller annan konvertering.

Ä – Ändringar i realtid

SEM möjliggör snabba justeringar av kampanjer utifrån resultat, målgrupp och konkurrenssituation.

Ö – Översiktsrapport

Sammanställningar i t.ex. Google Ads där man får en överblick över kampanjens nyckeltal och utveckling.

Att arbeta med SEM kräver både analys, strategi och förståelse för hur de olika delarna hänger ihop. Genom att lära sig begreppen får man en tryggare start – och bättre förutsättningar att lyckas. Hoppas min A–Ö-lista kan vara till hjälp!

Relaterade inlägg:

Paid Social från A–Ö Default ThumbnailKonvertera från youtube till gif Default ThumbnailTubecon i Västerås Specialist på SEM, SEO och Paid Social
Tags: A–ÖCRO-konsultGoogle AdsGoogle DisplayKonverteringsoptimeringLandningssidaQuality ScoreSEM-KonsultYoutube

Om mig

Jobbat med webb, e-handel och digital marknadsföring sedan 2000. Driver även webbsidor för affiliatemarknadsföring och förmedling av fotbollsbiljetter.

En del brukar prata om att man inte har ett jobb, utan en livsstil. Lite så är det nog för mig då jag faktiskt jobbar med ett av mina största intressen. Visserligen har jag gott om andra intressen också! Jag tillbringar också många timmar i skogen, på fjället, eller som åskådare på någon idrottsarena. VSK är klubben som gäller i fotboll och bandy men när det kommer till hockey har min pappas dalaursprung gjort mig till Leksing. Reser gärna och det vanligaste resmålet är de brittiska öarna med fotboll och whisky som dragplåster.

Ämnen

Airbnb A–Ö bar Biking Gästrikland dalarna ekonomi fotboll fotbollsresa foto Google hockey ishockey Islay Konst leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring Mountainbike MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Podcast podd poddar resa resor restaurang restauranger SEO SEO-konsult SEO-verktyg Svensk whisky sökmotoroptimering twitter vandringsresa Västerås Västerås Tidning Business whisky Youtube

SEM/Sökmotormarknadsföring

SEM, eller sökmotormarknadsföring, handlar om att annonsera i sökmotorer för att synas högt upp i sökresultaten. Det används för att snabbt nå rätt målgrupp genom betalda annonser kopplade till relevanta sökord. SEM är ett effektivt sätt att driva trafik till en webbplats och mäta resultat i realtid.

Läs mer om SEM

SEO/sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering, är arbetet med att förbättra en webbplats synlighet i organiska (icke-betalda) sökresultat. Genom att optimera innehåll, teknik och länkar kan man öka chansen att synas högt upp i sökmotorer som Google. Målet är att driva relevant trafik till webbplatsen över tid utan att betala per klick.

Läs mer om SEO

Paid Social

Paid Social innebär att företag betalar för att visa annonser eller sponsrat innehåll på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Det används för att nå ut till specifika målgrupper baserat på intressen, beteenden och demografi. Paid Social är ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärke, driva trafik och skapa konverteringar.

Läs mer om Paid Social
©2025 Tobias Barkskog | Västerås