Det sägs ofta att tiden går fort när man har roligt – och jag kan verkligen skriva under på det. När jag i slutet av IT-bubblan, runt millennieskiftet, blev anställd på Shop-in-a-box hade jag aldrig trott att jag 25 år senare skulle vara kvar i samma verksamhet. Mycket har förstås förändrats sedan dess: genom uppköp har företagets logotyp på visitkortet bytts ut, kollegor har kommit och gått, tekniken har utvecklats i en rasande fart – men jag står här idag och firar något som känns både stort och personligt: exakt 25 års anställning.
När jag tänker tillbaka på den resan inser jag hur mycket som har hänt, inte bara i mitt yrkesliv utan i hela den digitala världen. Jag har fått se en bransch växa, falla, omforma sig och blomstra igen. När jag började var det fortfarande vanligt att bygga hemsidor i ren HTML eller med hjälp av ASP, och jag satt ofta i Notepad++ och knackade kod sent in på kvällarna. Jag minns känslan av att första gången sätta ihop en fungerande webbshop eller ett CMS som faktiskt kunde hantera nyhetsbrev åt kunderna. Det var spännande, utmanande och på sitt sätt ganska banbrytande. Vi jobbade egentligen i en modell som i efterhand kommit att kallas SaaS, långt innan själva begreppet SaaS (Software as a Service) hade slagit igenom.
Genom åren har jag sett hur AI, IT-säkerhet, webbutveckling och digital marknadsföring successivt förändrat allt. På tidigt 2000-tal handlade mycket om att bara finnas på nätet – en hemsida var nästan som ett digitalt visitkort. Men snart började sökmotoroptimering (SEO) bli en avgörande faktor, Google dominerade alltmer, och plötsligt blev kampen om synlighet online central för alla företag. Jag fick själv vara med och experimentera med nyckelord, länkar och struktur på sidor för att hjälpa kunder att nå bättre placeringar i sökresultaten.
IT-säkerhet har också gått från att vara något man mest pratade om i teorin till att bli en ständig verklighet. När jag började handlade säkerhet ofta om enkla brandväggar och antivirusprogram. I dag är det ransomware, phishing och avancerade attacker som hotar företag i alla storlekar. Jag har behövt lära mig mycket längs vägen för att kunna förstå och hjälpa kunder att skydda sina digitala miljöer. Säkerhet har blivit en av de största och mest ständigt aktuella frågorna i vår bransch.
Och sedan har vi sociala medier och digital marknadsföring. När Facebook slog igenom i mitten av 2000-talet började företag se möjligheterna att kommunicera direkt med kunder på helt nya sätt. Senare kom Instagram, LinkedIn, TikTok och en uppsjö andra plattformar. Från början var annonsering något ganska enkelt – några bannerannonser här och där – men idag är det en hel vetenskap med avancerad målgruppsstyrning, retargeting och AI-drivna rekommendationer. Jag har fått följa med på resan från de första stapplande kampanjerna till dagens högteknologiska annonslösningar där allt kan mätas i realtid.
AI är kanske den största omvälvningen av alla. För 25 år sedan var AI något som mest fanns i science fiction och forskningsartiklar. Idag genomsyrar det nästan allt vi gör online. Rekommendationssystem, automatiserade kundtjänster, analysverktyg och innehållsgenerering – listan kan göras lång. Jag kan ibland tänka tillbaka på hur jag för hand satt och byggde logik i kod för att hantera enkla flöden, och idag finns det system som lär sig själva och förbättrar sina resultat utan att någon behöver tala om för dem exakt hur. AI är både en fantastisk möjlighet och en ny utmaning som jag tycker är otroligt spännande att följa.
Det som gör att jag fortfarande tycker jobbet är roligt efter så många år är just kombinationen av människor och teknik. Många kunder och kollegor har passerat, men några finns fortfarande kvar sedan mina allra första år – och det är något jag värdesätter högt. Samtidigt har varje ny teknisk utveckling inneburit att min arbetsbeskrivning vuxit och förändrats. Det har aldrig känts som att stå stilla. Tvärtom har jag hela tiden fått lära mig nytt, anpassa mig och hitta sätt att förena teknikens möjligheter med kundernas behov.
När jag ser tillbaka på 25 år i branschen känner jag en stolthet över att ha fått vara med och bygga upp digitala lösningar i en tid då mycket var nytt och oprövat. Och när jag blickar framåt ser jag minst lika mycket spännande framför mig. AI kommer fortsätta förändra vårt arbete, säkerhet kommer bli ännu viktigare, och digital marknadsföring kommer bara bli mer sofistikerad. Men det som inte förändras är nyfikenheten – och det är nog den som gör att jag fortfarande tycker att jobbet känns lika relevant och roligt nu som då.