Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Krönikor
  • Ämnen
Meny

E-postmarknadsföring från A till Ö

Publicerad den 22 juli, 202522 juli, 2025 av Tobias Barkskog

Under mina år inom digital marknadsföring har jag skickat och analyserat hundratals nyhetsbrev – både för mina egna projekt och för våra kunder. E-postmarknadsföring är en kanal jag verkligen brinner för, just för att den är så mätbar, personlig och effektiv. Men jag märker ofta att nybörjare stöter på många facktermer som kan kännas förvirrande i början. Därför har jag satt ihop den här listan med begrepp från A till Ö, för dig som vill lära dig mer och bli bättre på att jobba med nyhetsbrev och e-postkampanjer.

A – A/B-test

En metod där två versioner av ett nyhetsbrev testas mot varandra för att se vilken som presterar bäst. Det kan handla om olika ämnesrader, bilder eller CTA-knappar.

B – Bouncar

När ett e-postmeddelande inte kan levereras till mottagaren. Det finns hårda (permanenta) och mjuka (tillfälliga) bounces.

C – CTA (Call to Action)

Den knapp eller länk som uppmanar mottagaren till handling, t.ex. ”Läs mer”, ”Köp nu” eller ”Boka tid”.

D – DMARC

Ett säkerhetsprotokoll som hjälper till att förhindra att andra skickar e-post i ditt namn. Viktigt för att din e-post inte ska hamna i skräpposten.

E – Engagemangsgrad

Hur mottagarna interagerar med dina utskick, t.ex. öppningsfrekvens, klickfrekvens och konverteringar.

F – Frekvens

Hur ofta du skickar nyhetsbrev. Viktigt att hitta en balans så att du är relevant utan att upplevas som tjatig.

G – GDPR

Dataskyddsförordningen som kräver samtycke och tydlig information om hur personuppgifter används i din e-postmarknadsföring.

H – HTML-mail

Nyhetsbrev som är designade med HTML och CSS. Tillåter bilder, färger och layout – till skillnad från textbaserade utskick.

I – Inaktiva mottagare

Prenumeranter som inte öppnat eller klickat på dina utskick på länge. De bör du hantera separat, t.ex. med en reaktiveringskampanj.

J – Journeys (Automatiska flöden)

Förinställda e-postflöden som skickas ut beroende på mottagarens beteende, till exempel välkomstserier eller påminnelser om övergivna varukorgar.

K – Konvertering

Det mål du vill att mottagaren ska uppnå – t.ex. ett köp, en nedladdning eller en bokning – efter att ha läst ditt nyhetsbrev.

L – Leveransbarhet

Hur bra din e-post faktiskt når mottagarnas inkorgar. Påverkas av tekniska inställningar, innehåll och mottagarens engagemang.

M – Mottagarlista

Din databas med prenumeranter. Det är extremt viktigt att hålla listan uppdaterad och att den bygger på samtycke.

N – Nyhetsbrevsmall

En färdig design och layout du kan återanvända, vilket sparar tid och ger ett konsekvent intryck.

O – Opt-in

När en person aktivt väljer att prenumerera på dina utskick. Viktigt för att följa GDPR och skapa kvalitativa listor.

P – Personaliserat innehåll

Anpassade hälsningar, erbjudanden eller artiklar baserat på mottagarens namn, intressen eller beteenden.

Q – Quality score

Ett samlat mått på hur bra din e-post presterar. Påverkar din leveransbarhet och kan påverkas av både innehåll och teknik.

R – Responsiv design

Nyhetsbrev som anpassar sig automatiskt efter olika skärmstorlekar – mobil, surfplatta och dator.

S – Segmentering

Att dela upp din mottagarlista i mindre grupper baserat på intressen, beteenden eller demografi för att skicka mer relevanta utskick.

T – Textbaserat utskick

Enkel e-post utan HTML eller bilder. Kan ibland fungera bättre för vissa målgrupper eller öka leveransbarheten.

U – Utskickstid

När på dygnet eller veckan du skickar dina mejl. Små justeringar kan ha stor påverkan på öppnings- och klickfrekvens.

V – Verifiering

Att säkerställa att domänen och avsändaren är korrekt inställda (t.ex. SPF, DKIM och DMARC) för att öka leveransbarhet.

W – Win-back-kampanj

En serie e-postmeddelanden för att återaktivera inaktiva prenumeranter eller tidigare kunder.

X – XML-feed

En datakälla som kan användas för att automatiskt generera e-postinnehåll från en hemsida eller produktkatalog.

Y – YouTube-embeds

Att integrera YouTube-länkar eller videominiatyrer i nyhetsbrev för att driva trafik till videoinnehåll.

Z – Zero-party data

Information som mottagaren frivilligt delar med dig – till exempel genom en enkät eller formulär – som du kan använda för att anpassa kommunikationen.

Å – Återkoppling

Feedback från mottagare, exempelvis genom enkäter eller genom att följa klick- och öppningsmönster.

Ä – Ämnesrad

Den första raden mottagaren ser. Otroligt viktig för att få e-postmeddelandet öppnat.

Ö – Öppningsfrekvens

Andelen mottagare som öppnat ditt nyhetsbrev. En grundläggande mätpunkt för att utvärdera intresset och relevansen i dina utskick.

E-postmarknadsföring må vara ett ”gammalt” verktyg i den digitala verktygslådan – men det är fortfarande ett av de mest kraftfulla. Med rätt strategi, tydlig mätning och förståelse för begreppen ovan kommer du långt. Och vill du nörda ner dig ytterligare, hör gärna av dig – jag älskar att prata nyhetsbrev!

Relaterade inlägg:

Digitalbyrå i Västerås SaaS-bolag i Västerås Marknadsförare i Västerås Default ThumbnailVill du jobba som PHP-Utvecklare?
Tags: E-postmarknadsföringNyhetsbrevÖka försäljningenÖka omsättningen

Om mig

Jobbat med webb, e-handel och marknadsföring sedan 2000 på en digitalbyrå i Västerås. Har alltid varit intresserad av att lära mig nya saker och har därför fått göra lite av varje genom åren. Allt från att hantera domäner och DNS till SEO, projektledning och paid social. Oavsett ämne är det alltid kul att utvecklas och få nytta av kunskaperna för att hjälpa kunderna att utveckla deras marknadsföring och digitala närvaro.

Läs mer om mitt jobb

Ämnen

Airbnb A–Ö Biking Gästrikland cykelvasan Digital marknadsföring ekonomi Facebook fotboll Fotbollsresa foto Google hockey Instagram ishockey Leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring Mountainbike MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Nyhetsbrev Off-page SEO Podcast Podd Poddar resa resor restaurang SEO SEO-byrå SEO-konsult Svensk whisky Sökmotoroptimering twitter Västerås Webb Whisky Youtube

SEM/Sökmotormarknadsföring

SEM, eller sökmotormarknadsföring, handlar om att annonsera i sökmotorer för att synas högt upp i sökresultaten. Det används för att snabbt nå rätt målgrupp genom betalda annonser kopplade till relevanta sökord. SEM är ett effektivt sätt att driva trafik till en webbplats och mäta resultat i realtid.

Läs mer om SEM

SEO/sökmotoroptimering

SEO, eller sökmotoroptimering, är arbetet med att förbättra en webbplats synlighet i organiska (icke-betalda) sökresultat. Genom att optimera innehåll, teknik och länkar kan man öka chansen att synas högt upp i sökmotorer som Google. Målet är att driva relevant trafik till webbplatsen över tid utan att betala per klick.

Läs mer om SEO

Paid Social

Paid Social innebär att företag betalar för att visa annonser eller sponsrat innehåll på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Det används för att nå ut till specifika målgrupper baserat på intressen, beteenden och demografi. Paid Social är ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärke, driva trafik och skapa konverteringar.

Läs mer om Paid Social
©2025 Tobias Barkskog | Västerås