Tobias Barkskog | Västerås

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Webb

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Krönikor
  • Ämnen
Meny
Västerås

Bäst i Västerås på SEO?

Publicerad den 26 maj, 202530 juni, 2025 av Tobias Barkskog

Utrullningen av Google AI Overview pågår nu i maj 2025 för fullt i Sverige och på allt fler sökresultat presenterar ett AI-genererat svar som ska besvara den inskrivna sökfrågan. Nu i starten verkar det primärt vara på just frågor och andra mer faktarelaterade sökfraser som Google väljer att visa den nya AI-översikten.  Som vanligt när man börjar testa och analysera nya ändringar i algoritmerna varvas det mellan seriösa och mindre seriösa sökningar för att hitta mönster att jobba vidare ifrån. En av de sökfraser jag testade var ”Vem är bäst i Västerås på SEO?” och eftersom Google då visade QuickNet som källa på två av tre platser så får AI:n godkänt av mig. Lite besviken dock på att den här webbplatsen inte valdes ut så får väl helt enkelt bli bättre på att jobba även med att skriva mer om SEO på den här sidan och inte fokusera enbart på MTB-relaterat innehåll. Om jag ska bli lite mer seriös gällande Google AI Overview så kommer det bli en utmaning för alla som arbetar med SEO att dels förstå beräkningarna bakom men också fundera på vad som kommer hända med trafik nu när många fler av besökarnas frågor kommer besvaras direkt i SERP:en.

Läs mer om hur Google AI Overview påverkar SEO

Gällande lokal SEO och då med fokus på Västerås så tror jag att det fortfarande kommer vara extremt viktigt att få en lokal prägel och anknytning på sitt innehåll. Även om beteendet kommer förändras i takt med att Google mer blir ett AI-gränssnitt med diskussioner kommer många ändå vilja ha det lokalt. Oavsett om svaret presenteras i en AI-genererad text, på en karta eller i det klassiska sökresultatet så vill man oftast ha pizzerior, frisörer och barer från Västerås om man surfar från den här staden. Är man på jakt den bästa restaurangen i någon annan stad kommer man även då ange staden. Väldigt få är intresserade av och har någon glädje av att få en topplista med världens bästa pizzerior när man blir hungrig en fredagskväll.

Svaret på frågan

Svaret på frågan om vem som är bäst i Västerås på SEO är så klart väldigt olika för alla människor, kanske också för AIN, beroende på vad man vill önskar. SEO är ett brett område men många inriktningar och dessutom finns det i Västerås väldigt många som är bra på SEO. Vissa är grymma på att skriva säljande, informativa och optimerade texter medans vissa är bra på struktur gällande navigering och kod och andra är duktiga på att optimera servrar och driftmiljöer för snabba laddtider och bra prestanda,

Relaterade inlägg:

SEO-nyheter Nyhetsbrev om SEO SEO inför page experience update SGE med SEOKommer SGE att skapa ett nytt beteende och arbetssätt
Tags: GoogleInnehållsoptimeringSEOSEO-byråSERPSökordsoptimeringTeknisk SEOVästerås

Om mig

Har arbetet med SEO sedan början av 2000-talet och tycker fortfarande att det är väldigt roligt då det krävs en blandning av tekniskt kunnande, kreativitet tänkande och nyfiket utforskande för att nå det resultat man önskar.

Läs mer om mitt jobb

Ämnen

Airbnb A–Ö Biking Gästrikland Biking Västmanland Digital marknadsföring ekonomi Facebook fotboll Fotbollsresa Google hockey ishockey Islay Konst leksand leksandsif lif london MaaS Marketing as a Service Marknadsföring MTB MTB-arena MTB-leder MTB-resor nepal Nyhetsbrev Off-page SEO On-page SEO poddar resa resor restaurang restauranger SEM-Konsult SEO SEO-byrå SEO-konsult Svensk whisky Sökmotoroptimering twitter Västerås Västerås Tidning Business Whisky Youtube

FAQ om SEO

Vad betyder SEO?
SEO en förkortning av Search Engine Optimization, dvs det som på svenska benämns som sökmotoroptimering.

Vad gör en SEO-konsult?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika SEO-byråer och då främst beroende på byråns storlek. På många små byråer gör en konsult alla moment medans det på de större SEO-byråerna finns specialister som jobbar med enskilda moment för till exempel  on-page, off-page och teknik.

Hur blir man bra på SEO?
Som det mesta gäller det att lägga ner tid och energi på det man vill bli bra på. För att komma igång är mina tips att starta några webbplatser för att ha något att testa nya lärdomar på. Enklast är att starta hemsidor inom ämnen du behärskar och har lätt att skriva om. Fakta och lärdomar om SEO får du genom att läsa SEO-bloggar och böcker, lyssna på SEO-poddar och hela tiden testa tekniker och följa upp resultatet via analysverktyg.

Är länkar fortfarande viktigt?
Ja, länkar in till webbplatsen är enormt viktigt för rankingen på Google och andra sökmotorer.  För att det ska ge bra effekt ska dock länkarna ha en naturlig variation, vara relevanta och ökas succesivt i antal.

Vad är lokal SEO?
Med lokal SEO menas att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i mitt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO ger stor effekt då många sökningar görs i kombinationen sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

 

 

On-page SEO

On-page SEO handlar om att optimera innehållet och strukturen på en webbsida för att förbättra dess synlighet i sökmotorernas resultat. Det innefattar bland annat att använda relevanta sökord i rubriker, texter och metabeskrivningar. Bra intern länkstruktur, snabb laddningstid och mobilanpassning är också viktiga delar. Att skapa kvalitativt och unikt innehåll som ger värde för besökaren är centralt. On-page SEO är grunden för att sökmotorer som Google ska förstå vad sidan handlar om och ranka den rätt.

Läs mer om On-page SEO

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om aktiviteter utanför den egna webbplatsen som syftar till att förbättra sidans auktoritet och synlighet i sökmotorerna. Den viktigaste delen är länkar från andra webbplatser, så kallade backlinks, som fungerar som rekommendationer. Ju fler relevanta och trovärdiga länkar en sida får, desto bättre kan den ranka i sökresultaten. Off-page SEO inkluderar också varumärkesomnämnanden, närvaro i sociala medier och lokal SEO genom till exempel Google Business-profiler. Ett starkt nätverk av externa signaler kan öka webbplatsens förtroende hos både sökmotorer och användare.

Läs mer om Off-page SEO

SEO-Konsult

Jag har arbetat med SEO i Västerås sedan runt år 2000 och har följt utvecklingen från enkla metataggar till dagens avancerade sökmotoralgoritmer. Under åren har jag hjälpt många lokala företag att förbättra sin synlighet på Google och öka sin digitala närvaro. Arbetet har omfattat både teknisk SEO, innehållsstrategier och länkbygge. Det har varit lärorikt att se hur branschen förändrats, särskilt med mobilanpassningens och användarupplevelsens ökade betydelse. Genom mitt arbete på en webbyrå i Västerås har jag fått lång erfarenhet av att anpassa SEO-insatser till både lokala och nationella målgrupper.

Läs mer om SEO-Konsult
©2025 Tobias Barkskog | Västerås