Tobias Barkskog

MTB, SEO, Säkerhet, Marknadsföring, Västerås och Leksand

Meny
  • Säkerhet
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Foto
  • MTB
  • Skidor
  • Resor
  • Västerås
  • Whisky
  • Ekonomi
Meny

Google Analytics 4

Publicerad den 11 maj, 2023 av Tobias Barkskog

Google Analytics 4 är den senaste versionen av Google Analytics, som är ett av de mest använda verktygen för webbanalys. Det är ett kraftfullt verktyg som ger webbplatsägare möjlighet att få insikt i besökarnas beteenden och interaktioner på deras webbplats. Genom att använda Google Analytics 4 kan man ta bättre beslut om hur man ska optimera sin webbplats och förbättra kundupplevelsen. Här följer fem fördelar med att använda webbanalys:

  1. Ökad förståelse för besökarnas beteenden
  2. Möjlighet att identifiera styrkor och svagheter på webbplatsen
  3. Möjlighet att mäta och optimera konverteringar
  4. Möjlighet att mäta och förstå trafikkällor
  5. Möjlighet att få insikt i vilka enheter och plattformar besökarna använder

För att optimera en webbplats är det viktigt att ha en klar bild av hur besökarna interagerar med den. Här är tio viktiga mätpunkter som kan användas för att få denna insikt:

  1. Antal besökare på webbplatsen
  2. Antal sidvisningar
  3. Bounce rate (hur många besökare som lämnar webbplatsen direkt efter att de har landat på den)
  4. Genomsnittlig tid på webbplatsen
  5. Konverteringsfrekvens (hur många besökare som genomför önskad åtgärd på webbplatsen)
  6. Toppinnehåll (vilka sidor som besöks mest)
  7. Toppinlägg (vilka blogginlägg som läses mest)
  8. Trafikkällor (hur besökarna hittade webbplatsen)
  9. Genomsnittlig sidvisningstid
  10. Antal unika besökare.

Relaterade inlägg:

SEO-nyheter SEO-poddar Nyhetsbrev om SEO Jasper.ai
Tags: googleseowebbanalys

Om mig

Har arbetet med SEO sedan början av 2000-talet och tycker fortfarande att det är väldigt roligt då det krävs en blandning av tekniskt kunnande, kreativitet tänkande och nyfiket utforskande för att nå det resultat man önskar.

Ämnen

bar bil biljetter dalarna ekonomi elitserien facebook fjällvandring fotboll fotbollsresa foto fotograf google googleannonsering hockey ishockey it-säkerhet konst leksand leksandsif Lendify lif london marknadsföring mountainbike‎ MTB mtb-leder nepal podcast podd poddar resa resor restaurang restauranger seo seo-verktyg sverige sökmotoroptimering twitter vandringsresa välgörenhet Västerås whisky youtube

FAQ om SEO

Vad betyder SEO?
SEO en förkortning av Search Engine Optimization, dvs det som på svenska benämns som sökmotoroptimering.

Vad gör en SEO-konsult?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika SEO-byråer och då främst beroende på byråns storlek. På många små byråer gör en konsult alla moment medans det på de större SEO-byråerna finns specialister som jobbar med enskilda moment för till exempel  on-page, off-page och teknik.

Hur blir man bra på SEO?
Som det mesta gäller det att lägga ner tid och energi på det man vill bli bra på. För att komma igång är mina tips att starta några webbplatser för att ha något att testa nya lärdomar på. Enklast är att starta hemsidor inom ämnen du behärskar och har lätt att skriva om. Fakta och lärdomar om SEO får du genom att läsa SEO-bloggar och böcker, lyssna på SEO-poddar och hela tiden testa tekniker och följa upp resultatet via analysverktyg.

Är länkar fortfarande viktigt?
Ja, länkar in till webbplatsen är enormt viktigt för rankingen på Google och andra sökmotorer.  För att det ska ge bra effekt ska dock länkarna ha en naturlig variation, vara relevanta och ökas succesivt i antal.

Vad är lokal SEO?
Med lokal SEO menas att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i mitt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO ger stor effekt då många sökningar görs i kombinationen sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

 

 

©2025 Tobias Barkskog