Däcktryck på cykelvasan

I helgen som cyklade jag för tredje gången cykelvasan mellan Sälen och Mora. I kompisgänget Team Freja skulle två stycken köra Cykelvasan 45 på fredagen och två stycken Cykelvasan 90 på lördagen. Varför det långa loppet heter Cykelvasan 90 när det egentligen är 95 kilometer är inte helt logiskt men syftar väl troligen på att orginalet är just 90 kilometer, dvs Vasaloppet på skidor.

Torsdag – Bastu och slapp
Hur som helst åkte vi upp redan på torsdagen för att starta med en lugn dag med bland annat en sväng i bastuvärlden på Experium. Vägen upp till Lindvallen blev lite originell då vi hade gott om tid vilket fick oss att prova rutten Västerås >> Hedemora >> Borlänge >> Leksand >> Siljansnäs >> Gesunda >> Venjan >> Vasaloppsvägen >> Fiskarheden >> Sälen >> Lindvallen. Den var kortare än andra vägar från Västerås till Sälen och det gör mig alltid glad att se Leksand men det var stundtals krokiga vägar så det tog onödigt lång tid.

Fredag – Publik under Cykelvasan 45 km
Jonas och Kim skulle trampa den 45 kilometer långa varianten och hade pga ett tankefel på förhand plats i startled 1. Då grabbarna vid anmälningstillfället trodde att att loppet gick på den ordinarie sträckningen från Evertsberg till Mora och därmed skulle starta med backarna ner från Evertsberg. Men då starten i verkligheten går i Oxberg med start baklänges i vasaloppsspåret över ett långsammare parti tar det ju betydligt längre tid. I det långsammare partiet norr om oxbergssjön skulle jag följande dag få ta det ytterst lugnt pga lågt däcktryck, men mer om det nedan. Grabbarna var lite nervösa över att starta längs fram men dom skötte sig galant och med facit i hand hörde dom hemma i startled 1.

Lördagen – Cykelvasan 90 km med lågt däckstryck
Efter att 2012 hittat trampat rätt in i väggen en bit bortom Evertsberg öppnade jag i år medveten försiktigare och kände mig riktigt pigg när jag passerade Evertsberg efter 2:06:13 och fick en ny flaska sportdryck från serviceteamet. Eftersom jag kände mig pigg ökade jag farten men när jag efter ett tag kom upp på asfaltsvägen kände jag att det var något problem med bakdäcket. Stannade då till vid vägkanten och såg då att det i princip var tomt på luft i bakdäcket. Inte helt nöjd fick jag ta bort däcket och slita ur den befintliga slangen. Precis när jag skulle börja pumpa dök mina teamkamrater upp med en större pump, men vi han bara köra några snabba pumpningar innan slangen trängde ut genom kanten mellan fälg och däck i n rejäl bubbla. Innan vi han släppa ur luft för att sänka däckstrycket blev det en rejäl poff och jag trodde att slangen exploderade. Vi provade på nytt och tog det då väldigt försiktigt, när däckstrycket kom upp i runt 1,8 bar började däcket puta ut igen och vi vågade då inte pumpa i nå mer luft så det var bara att trampa iväg igen. Tyvärr gjorde detta att jag dels tappade tid vid själva slangbytet och dels tappade jag tis hela vägen in i mål då jag fick ta det väldigt försiktigt, speciellt i partier vid oxbergssjön där jag stod upp hela vägen för att minska belastningen på bakdäcket.

Mina cykelvasor
2013 CykelVasan 90km (Motion) 04:01:55
2011 CykelVasan 90km (Motion) 03:57:42
2012 CykelVasan 90km (Motion) 03:47:46

Relaterade inlägg

  • MTB-kurs i Falun Jag har nu cyklat MTB i ungefär sju år och känner att jag år för år blir bättre tränad och även lite bättre på de tekniska delarna av cyklingen. Men gällande tekniken så har jag länge insett att det finns väldigt mycket att lära så när jag fick några dagar över i sommar började jag googla efter MTB-kurser. Efter en del letande bokade jag en privat MTB-kurs med Fredrik Ericsson. En cyklist med lång erfarenhet av att lära ut MTB-teknik och han har även skrivit boken Cykelträning – träningslära för landsväg och MTB.
  • Cykelvasan under 3:30 i år I år blir femte gången jag rullar över startlinjen i Cykelvasan och målet är satt till att komma i mål på en tid under 3.30. Det känns just nu helt realistiskt efter en helt en vinterträning som förutom en svacka på grund av ryggproblem hållits gång helt okej. Har även hunnit med en hel del pass ute och håller jag bara upp träningen nu under våren så kommer det kännas bra när semestern kommer. Vissa semesterveckor kommer det bli sparsamt med mountainbike men med andra fysiska aktiviteter på schemat ska jag inte tappa allt för mycket. De sista veckorna blir det sedan fokus på att hitta känslan och formen igen.
  • Äntligen under 3.30 på cykelvasan Efter att under flera år i rad ha misslyckats med mål att köra cykelvasan under 3.30 så lyckades jag i år trampa i mål på 3:23:57 vilket jag är grymt nöjd med. Det kändes bra i princip hela vägen och det är ju skönt att få ett kvitto på att träning ger resultat. 
  • Lerigt Långa lugnet I lördags var det dags för min tredje raka start i MTB-loppet Långa Lugnet i Falun. De senaste veckornas rika nederbörd hade förvandlat vissa sträckor till riktiga lerhål vilket gjorde att det riktigt svårcyklat. Oftast gick det bra att helt enkelt bara ta fart och trampa sig genom leran men ibland tog det helt enkelt stopp när däcken inte hittade något fäste. Med den här typen av underlag lider jag rätt mycket av att tekniken inte är tillräckligt bra för att våga hålla farten uppe. Men till stora delar är jag nöjd med loppet där jag slutade på plats 63 av 160 som kom i mål i motionsklassen. Lederna på Lugnet är fantastiskt roliga och jag se till att ta mig dit någon gång i sommar för att i torrt underlag trampa mig igenom de olika sträckorna.
  • Downhill i Järvsö Efter några års uppehåll var det nu åter dags för två dagar med downhill på MTB. Denna gång besökte jag tillsammans med familjen Krogh Järvsö Bergscykel Park i natursköna Hälsingland. Anläggningen rekommenderas varmt för den som gillar downhill. Hela vistelsen var grymt bra, allt från boende och mat på Bergshotellet till leder och personal i backarna. Enda besvikelsen var det åskoväder som svepte förbi och stängde liften under dryga timmen men det kunde ju inte anläggningen lastas för. Att de inte vill ha folk i en sittlift om blixten slår ner har jag full förståelse för.

Ämnen: , ,