Träningsdagbok för vecka 17

Tänkte göra ett försök att varje vecka summera ihop de träningspass jag genomfört för att på så vis få lite koll. Nästa tävling som står på schemat är Stockholm Marathon som går av stapeln om knappt en månad. Mitt personliga mål är att springa snabbare än min tid förra året (4.07) och då helst på en tid under fyra timmar.

Styrketräning
De fem lunchpassen på N´Joy bestod denna vecka av enbart av styrketräning fördelat på mage, armar och axlar. Har tidigare tyckt att styrketräning var en pina men nu när jag kommit in det så är det faktiskt riktigt roligt. Att träna på lunchen är Dessutom ett perfekt avbrott för att komma bort från datorn ett tag.

Mountainbike
I lördags var det strålande sol vilket gjorde att jag passade på att köra ett tretimmars träningspass på vägarna runt Västerås. Blåsten gjorde att det stundtals var väldigt tungtrampat men det kändes ändå bra hela vägen runt. Skönt att känna att kroppen inte hade något emot att hålla igång tre timmar i streck. VAr lite stel i benen i söndags men tog ändå en tur i skogen vid Finnslätten för teknikträning bland stenar, rötter och granar. Körde lite fri navigering vilket gjorde att det stundtals blev väldigt tät skog.

Löpning
Blev enbart en löppass men den mil jag sprang i rocklundaskogen kändes riktigt bra och gav mersmak för framtiden.

Relaterade inlägg

  • Ny webbsida för bilparkering Jag har nu startat upp en ny webbplats där jag presenterar ett stort antal alternativ på parkeringar fördelade på län, kommuner och platser.
  • Lerigt Långa lugnet I lördags var det dags för min tredje raka start i MTB-loppet Långa Lugnet i Falun. De senaste veckornas rika nederbörd hade förvandlat vissa sträckor till riktiga lerhål vilket gjorde att det riktigt svårcyklat. Oftast gick det bra att helt enkelt bara ta fart och trampa sig genom leran men ibland tog det helt enkelt stopp när däcken inte hittade något fäste. Med den här typen av underlag lider jag rätt mycket av att tekniken inte är tillräckligt bra för att våga hålla farten uppe. Men till stora delar är jag nöjd med loppet där jag slutade på plats 63 av 160 som kom i mål i motionsklassen. Lederna på Lugnet är fantastiskt roliga och jag se till att ta mig dit någon gång i sommar för att i torrt underlag trampa mig igenom de olika sträckorna.
  • Äntligen under 3.30 på cykelvasan Efter att under flera år i rad ha misslyckats med mål att köra cykelvasan under 3.30 så lyckades jag i år trampa i mål på 3:23:57 vilket jag är grymt nöjd med. Det kändes bra i princip hela vägen och det är ju skönt att få ett kvitto på att träning ger resultat. 
  • Nytt försök på cykelvasan under 3:30 I år blir sjunde gången jag rullar över startlinjen i Cykelvasan och målet är samma som de senaste åren, dvs att komma i mål på en tid under 3.30. Förra året var det grymt nära då jag rullade över mållinjen 3 timmar 30 minuter och 57 sekunder efter det att jag rullade över startlinjen i Sälen. 
  • Poddar om MTB En sammanställning av de svenska poddar om MTB och träning som jag regelbundet lyssnar på. Poddar tycker jag är ett bra sätt att lära sig nya saker både gällande cykling och träning.

Ämnen: , , ,